Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Artikelen TU/e in online systeem
3 juni 2010 - Alle publicaties van de TU/e moeten voortaan worden opgenomen in Metis, een database voor onderzoeksinformatie waarvan alle Nederlandse universiteiten gebruikmaken. Dat heeft het College van Bestuur (CvB) vorige week donderdag besloten na een positief advies van de Centrale Bibliotheekcommissie.

Het besluit past binnen het beleid van de TU/e op het gebied van Open Access. Volgens Peter van Dam, woordvoerder van het CvB, vindt de universiteit het belangrijk dat alle publicaties optimaal bereikbaar zijn. “Alle artikelen van een wetenschapper moeten te vinden zijn via zijn of haar persoonlijke pagina. De link verwijst in principe door naar de volledige versie van het artikel. Als de publicatie niet openbaar is, wordt doorverwezen naar de uitgever.”

Zo is er in ieder geval een volledig overzicht van alle artikelen beschikbaar, zegt drs. Leon Osinski, beleidswerker van het Informatie Expertise Centrum (IEC, de voormalige TU/e-bibliotheek). “Momenteel wordt al een groot deel van de artikelen in het systeem geplaatst, de meeste faculteiten zijn daarin heel consequent.” De artikelen in Metis worden automatisch opgenomen in het repository van de TU/e, waarna de publicatie verschijnt op de persoonlijke pagina van de medewerker. Ook wordt de publicatie zichtbaar in bijvoorbeeld Google Scholar en het Nederlandse wetenschapsportaal NARCIS.

Het IEC zal ervoor zorgen dat het invoeren van de artikelen zo min mogelijk belastend is voor de betrokken medewerkers. Osinski: “We moeten het proces inpassen in de workflow van de onderzoekers, zodat de artikelen automatisch bij ons worden aangeleverd. Gebeurt dat niet, dan gaan we er eventueel zelf achteraan. Dat kan nu het verplicht is gesteld alle publicaties door te geven.”

In Metis worden niet alleen artikelen opgeslagen; het systeem bevat ook gegevens over lopende onderzoeksprogramma’s en de onderzoekers die daarbij betrokken zijn. Het is daarmee een belangrijke bron van informatie voor bijvoorbeeld visitatiecommissies. (TJ)/.

Zie ook http://w3.tue.nl/nl/diensten/bib/digibib/publicaties_tue/metis/