Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar

‘Op een schrale slof brood kan ik niet nadenken’

8 juni 2010 - You never get a second chance to make a first impression, moet cateraar Eurest hebben gedacht. Glimmende Hollandse Nieuwe geurt de kantinebezoeker vanaf een vierkante witte schaal bij de ingang tegemoet. Eurest is één van de twee cateringbedrijven die in de race zijn om vanaf volgend jaar de TU/e-kantines te bestieren.

x2_s.jpg

Gisteren en vandaag konden studenten en medewerkers, een afspiegeling van de TU/e-gemeenschap, het aanbod van de beoogde nieuwe cateraars komen keuren. Hun mening bepaalt mede de uiteindelijke keuze voor een nieuwe cateraar.

Drie medewerksters van het Communicatie Expertise Centrum zijn er helemaal uit: de cateraar van vandaag krijgt alleen maar tienen. Het assortiment is uitgebreid en divers, inclusief diverse gezonde opties zoals smoothies en (fruit)salades, en het totaalplaatje klopt gewoon, vinden ze. Tevreden wijzen ze op de kleurrijke wandpanelen, de brochures en de peper-en-zoutstelletjes op de tafels. Voor Hannie Dijsselblom hebben de Albron-kantines van nu ‘een iets te hoog friettentgehalte’. Loes van den Dungen vult aan dat ze een goede saladebar mist, “die is er alleen in het Auditorium”.
De cateraar van gisteren heeft het bij de dames in elk geval verbruid. De vuilnisbak puilde uit, waardoor volle dienbladen zich eromheen al gauw opstapelden. Niet alle producten waren geprijsd en de bospaddenstoelensoep klonterde. “Het was net alsof ze hun best niet hadden gedaan”, concludeert Dijsselblom streng.

De cateraar die zich op maandag in het Paviljoen presenteerde, is overigens een oude bekende: Sodexo (destijds nog met een ‘h’ in de naam) was tot vijf jaar geleden de huiscateraar van de TU/e. Bij de Mexicaanse masterstudenten Brenda Pérez Zavala en César Aldana maakte dit bedrijf juist wél een goede indruk: het aanbod leek gezonder en beter betaalbaar dan dat van concurrent Eurest. “Vandaag was ik iets van acht euro kwijt, gisteren ongeveer de helft”, stelt Aldana.

Een groep Bouwkundestudenten is -hoewel lyrisch over de espresso uit de koffiebonenautomaat- een paar tafels verderop nog ernstig in dubio. Na de lunch lopen ze, met hun beoordelingsformulier in de hand, nog eens naar de prijslijst om nauwgezet de prijs-kwaliteitverhouding te kunnen bepalen. “Puur op smaak wint de cateraar van vandaag”, zegt Daan Mulders - maar het aanbod leek wel wat duurder, stelt het gezelschap.
Toch is een fatsoenlijke lunch Maarten Sjoerdsma best wat waard: “Je bent hier toch hele dagen, dan wil ik niet met een schrale slof brood de deur uit worden gestuurd. Daar kan ik niet op nadenken”.

De TU/e hoopt medio juli bekend te maken welke cateraar de klus vanaf het nieuwe jaar gaat klaren. De huidige kantinemedewerkers, nu in dienst van Albron -dat overigens niet intekende voor de kantineklus-, krijgen straks een aanbod van het gekozen nieuwe cateringbedrijf. (MvdV)