Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
HP levert opnieuw notebooks
10 juni 2010 - Ook komend studiejaar gebruiken eerstejaarsstudenten voor hun studie (en games) een notebook van Hewlett Packard: de HP EliteBook 8540w. De anti-diefstalsticker van StopTrack verdwijnt. Het effect daarvan is te verwaarlozen, want tot op heden heeft het aan de TU/e nog nooit geleid tot de teruggave van een gestolen notebook.

Van de notebooks die de TU/e elk collegejaar aanbiedt aan de eerstejaars, zogeheten high-end workstations, worden er op jaarbasis in Nederland zo’n zesduizend verkocht. Het is mede hierom dat Hewlett Packard er zo op gebrand is om de order van de TU/e, zo’n vijftienhonderd note-books, binnen te halen, vertelt ing. Joost Timmermans, die bij het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU) verantwoordelijk is voor de uitvoering van dit project.

In het nieuwe notebook zijn de gebruikelijke upgrades doorgevoerd. Microsoft Vista is vervangen door Windows 7. Echt nieuw is volgens Timmermans de batterij: “Die heeft een zeer lange levensduur en kent een garantie voor drie jaar, of voor duizend keer volledig opladen”.

De sticker van het bedrijf StopTrack, bedoeld om diefstal te voorkomen, wordt dit jaar niet meer aangebracht. Timmer-mans: “Het effect daarvan is verdwenen. Weliswaar verschijnt het woord ‘stolen’ als de sticker met veel moeite is verwijderd, maar daar kan zo een andere sticker overheen geplakt worden. Iemand die voor een veel te lage prijs dit soort computers koopt, weet gewoon dat die gestolen is. Maar blijkbaar boeit dat niet”.

STU gaat het komend studiejaar vooral inzetten op het verhogen van de oplettendheid bij de student. “Hoe we dat precies gaan doen, is nog niet helemaal duidelijk, maar studenten moeten leren hun beveiligingskabel te gebruiken en het apparaat nooit onbeheerd achter te laten. Je laat je mobieltje toch ook niet zomaar ergens op een tafel liggen?” (HK)/.