Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Mogelijk aanpassing marktplaats W-hal vanwege windhinder
1 juli 2010 - Uit een analyse van de Unit Building Physics and Systems van Bouwkunde blijkt dat aan de zuidkant van de nieuwe W-hal grote kans is op overlast door windhinder. Het gaat om de plek waar een opening was gepland in de gevel ter afscherming van de ‘marktplaats’ aangrenzend aan de W-hal. Het onderzoek draagt ook een oplossing aan.
Een windcomfortkaart van de campus, met in geel en rood de zones met de grootste kans op windhinder.

Uit het onderzoek blijkt dat de nationale norm voor windhinder op de bewuste plek wordt overschreden. Dit komt volgens dr.ir. Bert Blocken van Building Physics and Systems door de ligging van deze ingang in het verlengde van de open ruimte tussen de gebouwen Matrix en Helix. Met Dienst Huisvesting is besproken of deze ingang eventueel verplaats kan worden; het onderzoek toont aan dat het verplaatsen van de ingang naar het oosten het probleem oplost.

Na de bekendmaking van het ontwerp van de nieuwe W-hal heeft Dienst Huisvesting de faculteit Bouwkunde gevraagd een studie te verrichten naar risico’s van windhinder in de nieuwe configuratie. Dit onderzoek werd als afstudeeropdracht uitgevoerd door Bouwkundestudente Wendy Janssen, hierbij begeleid door promovendus ir. Twan van Hooff onder auspiciën van Blocken.

Windhinder ontstaat als harde wind door de aanwezigheid van hoge gebouwen wordt versterkt: de snel voortbewegende lucht botst op hoogte tegen het gebouw en wordt naar beneden afgebogen, of de lucht perst zich door een smalle opening tussen twee gebouwen, waardoor de windsnelheid sterk toeneemt.

De windkracht kan hierdoor wel verdrievoudigen ten opzichte van het vrije veld, met gevaarlijke situaties tot gevolg. Blocken: “In Groot-Brittannië zijn er gevallen bekend van mensen die slecht ter been waren en zijn overleden doordat ze vielen door de wind. Het kan heel plotseling toeslaan als je de hoek om loopt, bijvoorbeeld.”

Norm windhinder
Nederland is het eerste land met een officiële norm voor windhinder, sinds 2006. Voordien waren er geen uniforme criteria. De norm heeft volgens Blocken geen wetgevende kracht, maar kan wel van betekenis zijn in rechtszaken. En dat rechtszaken rond windhinder niet denkbeeldig zijn, blijkt uit de juridische actie van de winkeliers in het winkelcomplex aan de Nieuwe Emmasingel in Eindhoven tegen bouwfirma Heijmans, naar aanleiding van het wegblijven van klanten door windoverlast.

Ook de TU/e-campus kent winderige plekken, die feilloos zichtbaar zijn gemaakt door het afstudeeronderzoek van Janssen: de hoek van Vertigo, waar regelmatig fietsen omwaaien, de ingang van het Hoofdgebouw (tussen de pilaren) en dus ook het gebied waar de marktplaats is gepland. Dienst Huisvesting gaat de resultaten van het onderzoek gebruiken om het ontwerp van de marktplaats als onderdeel van de groene loper verder vorm te geven. (TJ)/.