Ook de Cursor-redactie geniet van een welverdiende zomervakantie. Dit betekent niet dat er niets gebeurt aan de TU/e en dat daar niet over wordt geschreven. Op deze plek vindt u daarom geregeld nieuws deze zomer.

Op donderdag 9 september verschijnt de eerste papieren Cursor van de nieuwe jaargang.

De IntroCursors zijn te vinden in het archief

Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Eindhovens raceteam levert topprestatie
17 augustus - Het eerste jaar van de elektrische raceauto van University Racing Eindhoven (URE) is meteen een succesjaar. Na een derde plaats op Silverstone en de tweede plek op Hockenheim, behaalde URE afgelopen weekend goud in de competitie voor elektrische racewagens op de Formula Student van Oostenrijk. x10_s.jpg

"Dit is een grote beloning voor een jaar hard werken door het hele team", vertelt een enthousiaste teammanager Marvin Raaijmakers, student Technische Informatica. Hij is blij met het snelle succes van de elektrische auto, de URE05e. "Het betreft toch een nieuwe technologie." Vorig jaar reed URE nog met een raceauto op benzine; dit jaar wilde URE met een elektrische auto en een benzine-auto rijden. Maar halverwege het jaar verlegde URE de volle aandacht naar de elektrische wagen. "Elektrisch is de toekomst", legt Raaijmakers die keuze uit.

In de overall competitie van de Formula Student op het circuit van Melk in Oostenrijk, waaraan benzine-auto's en elektrische wagens deelnemen, eindigde de URE05e op de vierde plaats. Volgens de teammanager is dat een teken dat de elektrische raceauto's de brandstofwagens op de hielen zitten. En dat met zeer stille raceauto's - ze hebben immers geen verbrandingsmotor.

De URE05e is gebaseerd op een batterijpakket van 78 lithium polymeercellen die twee elektromotoren met een vermogen van elk dertig kilowatt in gang zetten. De topsnelheid ligt op ongeveer honderd kilometer per uur; een snelheid die de auto in circa vier luttele seconden bereikt.

Het team van URE bestaat uit zo'n zestig Eindhovense studenten. URE nam dit jaar deel aan drie van de vier Europese Formula-Studentwedstrijden. Bij deze wedstrijden gaat het niet alleen om de snelheid. De teams moeten elk jaar opnieuw een racewagen ontwerpen en bouwen die in principe seriematig geproduceerd kan worden en maximaal 25.000 euro kost. De auto's worden beoordeeld op aspecten als ontwerp, acceleratie en zuinigheid. Maar de meeste punten zijn te behalen in een reguliere race.

Komende zondag, 22 augustus, is de auto van URE te bezichtigen op Bavaria City Racing in Rotterdam, waar URE een demonstratie zal geven. (IJ)