Ook de Cursor-redactie geniet van een welverdiende zomervakantie. Dit betekent niet dat er niets gebeurt aan de TU/e en dat daar niet over wordt geschreven. Op deze plek vindt u daarom geregeld nieuws deze zomer.

Op donderdag 9 september verschijnt de eerste papieren Cursor van de nieuwe jaargang.

De IntroCursors zijn te vinden in het archief

Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Uitwisselingsstudenten maken kennis met universiteit
25 augustus - Naast de Intro voor Nederlandse en buitenlandse studenten, is er sinds vorig jaar ook een introductiedag op de TU/e voor exchange students- buitenlandse studenten die hier een semester blijven. Zo’n 85 studenten van landen over de hele wereld maakten dinsdag 24 augustus kennis met de universiteit.
Uitwisselingsstudenten doen spelletjes op introductiedag TU/e. Foto: Bart van Overbeeke
Volgens drs. Petri van de Vorst van het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU), vult de introductiedag een gat op voor studenten die anders tussen wal en schip vallen. “Sommige faculteiten houden wel een introductie voor deze studenten, andere niet. Om ervoor te zorgen dat alle studenten informatie en een rondleiding krijgen, hebben we deze dag ingesteld. Bovendien leren ze elkaar dan kennen.” Van de circa 170 uitwisselingsstudenten voor dit semester, volgt de helft de introductiedag.
De studenten kregen ’s ochtends uitleg over Nederland, de universiteit en het studentenleven van medewerkers van STU en van leden van studie- en studentenverenigingen. ’s Middags werden er bij CHEOPS, de studievereniging van Bouwkunde, spelletjes gedaan en kregen de studenten een rondleiding op de campus en door de stad. De avond eindigde met een bezoek aan het Stratumseind en een barbecue.
De Tsjechische Veronika Sykorová gaat het komende halfjaar de master architectuur volgen. Ze is voor de eerste keer in Nederland. De Portugees Nuno Curral (21) is wel al eerder in Nederland geweest en heeft daar goede herinneringen aan. Hij wilde altijd al een keer terug en nu heeft hij zijn kans gegrepen. Vooral de Nederlandse omgeving spreekt hem aan. “Er staan mooie gebouwen en ik vind de mensen aardig.” Met studiegenoot José Ricardo Soares (20) arriveerde hij vorige week in Nederland. José is nog niet zo bekend met ons land, maar hij weet in ieder geval dat het Nederlands voetbalteam tweede is geworden op het WK in Zuid-Afrika. “En jullie hebben van die bloemen, oh ja, tulpen.” De twee volgen het komende halfjaar de opleiding Electrical Engineering.
.