Ook de Cursor-redactie geniet van een welverdiende zomervakantie. Dit betekent niet dat er niets gebeurt aan de TU/e en dat daar niet over wordt geschreven. Op deze plek vindt u daarom geregeld nieuws deze zomer.

Op donderdag 9 september verschijnt de eerste papieren Cursor van de nieuwe jaargang.

De IntroCursors zijn te vinden in het archief

Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar

Eigengemaakte verf mee naar huis

26 augustus 2010 - Maar liefst 88 vwo-leerlingen met belangstelling voor chemie waren deze week te gast bij de faculteit Scheikundige Technologie (ST) die voor de vijfentwintigste keer de vwo-werkweek organiseerde. Doel van opleidingsdirecteur Janssens is vooral de leerlingen een goede studiekeuze te laten maken. Veel leerlingen komen om de practicumopdracht van hun NT- of NG-profiel te doen. x15_s.jpg

Rosanne uit Sint Michelsgestel werkt deze week met andere apparatuur dan ze gewend is op haar middelbare school. Foto: Bart van Overbeeke

Of ze nu aspirine en paracetamol analyseerden of verf maakten, de meeste aankomende 6 vwo-leerlingen zijn dolenthousiast over de afgelopen vier dagen. “Het is goed georganiseerd, gratis, heel gezellig en we hebben veel geleerd”, zegt bijvoorbeeld Aimee Lardinois uit Meersen.

Ze vertelt dat ze op deze manier al vast kon beginnen met de praktische opdracht van haar profielwerkstuk waarvan ze het verslag verder thuis gaat uitwerken. Haar schoolgenoot Jelle Penders vindt het ook fantastisch dat zij hier peperdure apparatuur mochten gebruiken. Hun groepje maakte watergedragen verfsystemen.

Zij zijn er erg trots op. “In 5 vwo hebben we nog niets aan monomeren en polymeren gedaan. Nu gaan we met een potje zelfgemaakte verf naar huis.” Hij weet zeker dat hij ST gaat studeren na zijn middelbare school. Aimee is juist aan het twijfelen gebracht. “Mijn eerste keuze was geneeskunde. Nu kan het ook scheikunde worden.”

Door de jaren heen ziet de faculteit dat er tien tot vijftien procent van de deelnemers aan de vwo-werkweek daadwerkelijk ST aan de TU/e gaan studeren. Ir. Peter Janssens twijfelt niet aan het nut van de week. “Ons belang is niet zozeer dat zij hier gaan studeren, wel dat ze een goede keuze maken. Leerlingen gebruiken de week voor hun profielwerkstuk, maar ook om te kijken of de TU/e iets voor ze is. Zo kan je veel betekenen voor een individuele leerling.”

Bijna zeventig leerlingen hebben overnacht in het studentensportcentrum. Het avondprogramma is erg in de smaak gevallen (sport, vossenjacht in de stad in samenwerking met studievereniging Japie, stappen op het Wilhelminaplein) maar het leukst was het wakker worden. “Om zeven uur klonk keihard dat liedje ‘Ik heb zo waan-waan-waan-waanzinnig gedroomd’ door de sporthal.”(NS)