Ook de Cursor-redactie geniet van een welverdiende zomervakantie. Dit betekent niet dat er niets gebeurt aan de TU/e en dat daar niet over wordt geschreven. Op deze plek vindt u daarom geregeld nieuws deze zomer.

Op donderdag 9 september verschijnt de eerste papieren Cursor van de nieuwe jaargang.

De IntroCursors zijn te vinden in het archief

Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar

Eerstejaars studenten ontvangen hun notebooks

26 augustus 2010 - In het Auditorium zijn donderdag 26 augustus de notebooks uitgereikt aan de eerstejaars studenten. In totaal gaat het om 1185 stuks die in drie sessies zijn verstrekt. De kersverse studenten krijgen daarbij de stevige waarschuwing mee om op te letten voor dieven die het op hun notebook hebben voorzien. x16_s.jpg
Hoogleraar Maarten Steinbuch (rechts) krijgt hulp bij het opstarten van zijn notebook. Foto: Bart van Overbeeke

De studenten ontvangen een Elitebook 8540w van Hewlett Packard. Deze keer zonder anti-diefstalsticker van StopTrack omdat het effect daarvan is te verwaarlozen, aldus Joost Timmermans. Hij is bij het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU) verantwoordelijk voor de uitvoering van het project. “We hebben nog overwogen om bij iedere notebook een folder te stoppen om de studenten te waarschuwen voor diefstal. Dat heeft echter een tijdelijk effect. Om iedereen alert te houden, gaan we in samenwerking met het Communicatie Expertise Centrum het hele jaar door campagne voeren.”

Volgens Timmermans komt tussen de negentig en vijfennegentig procent van alle eerstejaars hun notebook deze dag ophalen. De resterende exemplaren zijn in de weken daarna door de studenten op te halen aan de balie van het Notebook Service Centrum.

Leningen

Om alles in goede banen te leiden is de Dienst ICT in het auditorium aanwezig om eventuele opstartproblemen te verhelpen. Ook twee medewerkers van de Rabobank zijn aangeschoven. Zij verstrekken ter plekke leningen aan studenten die hun bijdrage nog moeten betalen. Het is nog vroeg in de middag en tot dan hebben slechts drie eerstejaars gebruik gemaakt van de bancaire diensten. Maar dat aantal zal vermoedelijk stijgen tot tien à twintig eerstejaars, zo leert de ervaring.

Het STU heeft ook een balie geopend waar eerstejaars zich (alsnog) kunnen inschrijven om zo hun notebook in ontvangst te nemen. Afgezien van de lange rijen en het tekort aan balpennen, verloopt de verdeling van de notebooks vlekkeloos, zo bevestigt Timmermans.

Onder de eerstejaars bevond zich ook prof.dr.ir. Maarten Steinbuch van Automotive Technology. Omdat zijn zoon (eerstejaars Werktuigbouwkunde) nog met vakantie is, kwam de hoogleraar namens hem een notebook ophalen. Naar eigen zeggen wilde hij ook graag eens proeven hoe eerstejaars een dergelijk moment ervaren. (FvO)