Als er dan toch een titel voor zijn naam moet, dan liever master of science (msc) in plaats vaningenieur (ir). “Automotive is een internationaal gerichte studie dus msc past beter”, meent Maarten Meijer. Hij heeft aan het einde van de rit een goed gevoel over zijn masteropleiding. “Het is een brede studie waarbij heel veel facetten van de autoindustrie aan bod komen, zonder dat de opleiding te oppervlakkig wordt. De studie in Eindhoven is redelijk uniek omdat ook zaken als regeltechniek en elektronica aan bod komen.”
Meijer volgde eerder al een opleiding autotechniek aan de HTS in Arnhem en deed werkervaring op bij DAF. “Omdat er toen nog geen masteropleiding automotive bestond”, verklaart hij. Volgens hem is het altijd moeilijk om te behoren tot de eerste lichting van een nieuwe opleiding. “Zowel docenten als studenten zijn zoekende hoe ze de opleiding gaan invullen. Het was hard werken, maar het feit dat ik binnen twee jaar de studie heb afgerond, bewijst dat het kan.” Meijer gaat verder aan de faculteit Werktuigbouwkunde. Komende vier jaar werkt hij binnen de vakgroep Verbrandingstechnologie van hoogleraar Philip de Goey aan zijn promotie.
Arbeidsperspectief
Kartrekker van de opleiding Automotive Technology is prof.dr.ir. Maarten Steinbuch. Hij ziet goede arbeidsperspectieven voor de afgestudeerden. “De automotive industrie komt nu snel uit het dal. Bedrijven als DAF, TomTom, NXP, en TNO hebben vanaf het begin goed meegedacht met het programma en we hebben daar uitstekende relaties mee.”
De opleiding is gestart in het kader van het innovatieprogramma High-Tech Automotive Systems (HTAS). Doel hiervan is het versterken van de automotive industrie in Nederland, door samenwerking tussen overheden, kennisinstellingen en bedrijven. Na afronding van de masteropleiding kunnen studenten op systeemniveau redeneren over automotivetechnologie en zijn ze gelijktijdig gespecialiseerd in een deelgebied.
Kenniswerkers
Bij de master staan nu 31 studenten ingeschreven. Voor het collegejaar 2010/2011 komen daar nog veertien buitenlandse studenten bij. Het aantal nieuwe Nederlandse studenten is nog niet bekend. De aanwas stelt Steinbuch niet ontevreden. “Ik zou graag nog meer studenten willen van buiten de regio, zodat het aantal kenniswerkers in onze Brainport regio verder kan toenemen.” Steinbuch heeft goede hoop om voor komend collegejaar op ten minste twintig eerste jaars masterstudenten uit te komen. “Dat kunnen we financieel goed dragen.”
Het is de bedoeling dat een ontwerpersopleiding die aansluit op de master september 2011 van start gaat. Verder worden de labfaciliteiten komende tijd uitgebreid en wordt de samenwerking met de nieuwe Fontys Automotive opleiding versterkt, meldt Steinbuch. (JvG/FvO) |