Ook de Cursor-redactie geniet van een welverdiende zomervakantie. Dit betekent niet dat er niets gebeurt aan de TU/e en dat daar niet over wordt geschreven. Op deze plek vindt u daarom geregeld nieuws deze zomer.

Op donderdag 9 september verschijnt de eerste papieren Cursor van de nieuwe jaargang.

De IntroCursors zijn te vinden in het archief

Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar

Omgangsvormen en teamwork voor internationale studenten

27 augustus 2010 - De nieuwe internationale masterstudenten van de TU/e kregen tijdens hun laatste introductieweek van alles te horen over Nederlandse omgangsvormen. Over handen schudden, koffie halen en niet over je heen laten lopen. Ook waren er opdrachten waarbij studenten binnen een team zo efficiënt mogelijk moesten samenwerken. Het leverde een boel nieuwe ervaringen op.  x18_s.jpg
Het bouwen van een brug met behulp van spaghetti (voorgrond) was een van de opdrachten die de internationale masterstudenten moesten uitvoeren. Foto: Bart van Overbeeke.

Elkaar aankijken als je met elkaar praat, een stevige hand geven, voor jezelf opkomen: het zijn zaken waar Nederlanders in de omgang met elkaar aan gewend zijn. Voor de nieuwe internationale masterstudenten, die pas een paar weken in Eindhoven zijn, kan het allemaal wat minder vanzelfsprekend zijn.

Daarom stond hun derde en laatste introductieweek in het teken van Dutch Culture and Cooperation; een serie workshops over Nederlandse sociale gewoontes, omgang met andere nationaliteiten en effectieve samenwerking in projectgroepen, verzorgd door het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU).

Assertief

Negen studenten van de faculteit IE&IS, Chinees, Colombiaans, Mexicaans, Indonesisch en Turks, zitten woensdagmiddag in een zaaltje in de Zwarte Doos. “Kennen jullie allemaal het woord ‘assertief’?” vraagt STU-trainster Coby Doreleijers. “Wie kent het niet?” Bijna alle handen gaan omhoog. Ze legt uit wat het betekent, en dat het in Nederland gewaardeerd wordt als je laat zien dat je niet over je heen laat lopen.

Ze gaat verder: “Ik krijg wel een droge keel van al dat praten. Jorge, zou jij even koffie voor me willen halen? Geen suiker, wel melk.” Jorge Garcia staat wat aarzelend op maar loopt vervolgens braaf het lokaal uit. Doreleijers roept hem terug: “Jorge, dit is dus niet gebruikelijk in Nederland. Vond je het niet vreemd?” “Nee hoor, niet echt, in Colombia is dit normaal!”

Groepswerk

Op donderdag moeten de internationale studenten van de faculteit Werktuigbouwkunde laten zien of ze efficiënt in groepen kunnen werken. Van spaghetti moeten ze een zo licht mogelijke brug bouwen die zoveel mogelijk gewicht kan dragen. “Dit is een nieuwe ervaring voor mij,” zegt de Chinese Zhi Liu over het vele groepswerk aan de TU/e. “In China moet je meer individueel doen, dit is leuker. En door het samenwerken met andere culturen krijg je betere ideeën.”

Zhi en haar groepsgenoten zijn erg te spreken over de Dutch Culture and Cooperation workshops van STU, en ook over de rest van de introductieperiode. “Je voelt dat STU heel erg betrokken is bij ons,” aldus de Mexicaanse Luis Alberto Avila Embriz. “Ja, alles was geregeld: een fiets, een laptop, huisvesting en de informatie die we kregen was erg goed,” vult Karthikeyan Krishnan uit India aan. (SK)