Ook de Cursor-redactie geniet van een welverdiende zomervakantie. Dit betekent niet dat er niets gebeurt aan de TU/e en dat daar niet over wordt geschreven. Op deze plek vindt u daarom geregeld nieuws deze zomer.

Op donderdag 9 september verschijnt de eerste papieren Cursor van de nieuwe jaargang.

De IntroCursors zijn te vinden in het archief

Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Raceteam URE beleeft hoogte- en dieptepunten op Silverstone

“We hebben de potentie om te winnen”

21 juli 2010 - URE, het raceteam van de TU/e, heeft een wisselvallig weekeinde beleefd op het Britse racecircuit Silverstone. De elektrische racewagen ging op zaterdag 17 juli als een speer door de rijproeven en eindigde op alle onderdelen als tweede. Een dag later viel de bolide uit Eindhoven echter stil door technische problemen. Met een derde plek in het algemeen klassement, kijkt URE vol zelfvertrouwen de volgende race tegemoet. “We hebben de potentie om te winnen.” x2_s.jpg
De racewagen van URE op de kantelbrug tijdens de technische keuring.

Het was wel even lachen. Conform de regels moest de URE05e vooraf aan de race een geluidstest ondergaan. De elektrische racewagen slaagde met vlag en wimpel. De 26 teamleden van URE kregen pas zweet in de handen toen de technische jury met een tuinslang op hun troetelkind afstapte. Dertig seconden kreeg de auto de volle laag, maar ook de regentest verliep probleemloos. “Bepaalde componenten van het elektrische systeem zijn heel gevoelig voor waternevel. Vandaar dat we wat gespannen waren”, zegt Arjan van der Linden, de ‘operation manager’ van URE.

URE05e

De URE05e tijdens de zogeheten regentest.

Na de technische keuring op vrijdag werden een dag later de teugels gevierd en mocht de URE05e ‘los’. De kwaliteit van de auto werd getest op een kort circuit in de vorm van het cijfer 8. De prima wegligging tijdens het vele bochtenwerk leverde een tweede plaats op, achter concurrent ETH Zürich. De acceleratie (4,31 seconde op een recht stuk van 75 meter) was ook goed voor een tweede plek. Weer achter de concurrent uit Zwitserland. En op het onderdeel sprint leverde de URE05e opnieuw een puike prestatie. Een slingerend parcours van een kilometer ging er bijna binnen een minuut aan (1.03,55). Alleen de Zwitsers hadden de klok scherper staan.

Regenkapjes

De Eindhovenaren keken daarom vol vertrouwen uit naar de Koninginnerit van zondag. Een race over 22 kilometer waarbij niet alleen snelheid, maar ook het energieverbruik zou tellen. “Omdat het weer in Engeland onvoorspelbaar is, hebben we vlak voor de race regenkapjes over beide elektromotoren gezet. Het was een kleine gok en een toepassing die we niet meer konden testen. Achteraf bleek het geen goede keuze”, zegt Van der Linden.

Door de ingreep konden de twee motoren hun warmte niet optimaal kwijt. Met als gevolg dat een van de motoren het na vijf kilometer begaf en de URE05e naar de staart van het veld zakte. Ondanks deze tegenvaller haalde het TU/e-team een derde plaats in het algemeen klassement. Achter winnaar ETH Zürich en de universiteit van Lund uit Zweden.

Dat aan de autosport risico’s zijn verbonden, besefte vooral het team Graz. Hun racewagen vloog op Silverstone van de baan, raakte een stoeprand, vloog over de kop en knalde tegen een geparkeerde wagen. De coureur kwam met de schrik vrij.

Vanaf 3 augustus gaat de competitie voor elektrische racewagens verder. Zestien teams worden aan de start verwacht op Hockenheim in Duitsland en aansluitend op de Wachauring in het Oostenrijkse Melk. Van der Linden: “Qua snelheid zit het bij ons wel goed. We waren tijdens de race op zondag iets sneller dan ETH Zürich. We weten nu waar we staan en wat de problemen zijn. We hebben de potentie om te winnen.” (FvO)