Ook de Cursor-redactie geniet van een welverdiende zomervakantie. Dit betekent niet dat er niets gebeurt aan de TU/e en dat daar niet over wordt geschreven. Op deze plek vindt u daarom geregeld nieuws deze zomer.

Op donderdag 9 september verschijnt de eerste papieren Cursor van de nieuwe jaargang.

De IntroCursors zijn te vinden in het archief

Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar

Vakbondsacties tijdens opening academisch jaar

1 september 2010 - De opening van het academische jaar op de Technische Universiteit Eindhoven zal maandag 6 september gepaard gaan met acties van medewerkers voor een nieuwe cao. Dat hebben de gezamenlijke vakbonden deze week aangekondigd. Abvakabo FNV, CNV Publieke Zaak, CMHF/VAWO en AC/FBZ willen het College van Bestuur van de TU/e overhalen om de vastgelopen onderhandelingen over een nieuwe arbeidsovereenkomst vlot te trekken. x20_s.jpg
Medewerkers van de TU/e worden met kleine blikvangers attent gemaakt op de komende vakbondsactie. Foto: Peter Peels

De komende acties op de TU/e maken deel uit van een landelijke vakbondscampagne die vorige week begon. Op alle veertien universiteiten wordt tijdens de opening van het academisch jaar gedemonstreerd voor een nieuwe cao.

“We willen de participerende instellingen aanspreken op hun verantwoordelijkheid”, zegt ing. Martin van Gessel van de faculteit Electrical Engineering. Hij is woordvoerder van de gezamenlijke bonden in het Instellingsgebonden Overleg aan de TU/e en landelijk cao-onderhandelaar voor CNV Publieke Zaak. “De universiteiten krijgen van de overheid jaarlijks een budget dat ze naar eigen inzicht kunnen besteden aan gebouwen, salarissen enzovoort. Ze maken dus zelf een keuze. Met onze acties willen we de bestuurscolleges overhalen om het algemeen bestuur van de VSNU tot nieuwe gedachten te brengen.”

Nul procent

Sinds februari zijn de vakbonden met de Vereniging van Samenwerkende Nederlandse Universiteiten (VSNU) in gesprek over een nieuwe cao. De bonden eisen 1,25 procent loonsverhoging en behoud van werkgelegenheid voor het universiteitspersoneel. De VSNU houdt vast aan nul procent loonsverhoging en wil geen concrete afspraken maken over behoud van werkgelegenheid. Een loonsverhoging van 1,25 procent kost volgens de VSNU in totaal 35 miljoen euro en zal leiden tot reorganisaties en het verlies van 400 tot 500 banen. De bonden wijzen op hun beurt naar het sociaal akkoord dat in 2009 is gesloten en waarbij toezeggingen zijn gedaan over behoud van koopkracht en werkgelegenheid. De onderhandelingen liepen vlak voor de zomervakantie muurvast.

Voor de bonden aanleiding om nu (zachte) actie te voeren. Nijmegen en Delft trapten op 30 augustus af bij de opening van het academische jaar. Volgende week maandag volgen de overige universiteiten. De wijze van protesteren wordt overgelaten aan de lokale kaderleden die beter kunnen inspelen op de verhoudingen binnen hun instelling.

Aandacht

In het geval van de TU/e, kiest het lokale actiecomité voor het uitdelen van flyers aan de poort en het ophangen van posters. De actievoerders zullen zich ook laten zien op de academische zitting in het Auditorium. Op welke wijze, houden ze nog voor zich. “We willen aandacht vragen, maar niets verstoren. We zitten nog in een stadium van de onderhandelingen waarbij we de deur open willen houden”, aldus Van Gessel. Hij heeft vooraf het College van Bestuur (CvB) ingeseind over de komende acties en stuitte niet op bezwaren.

De vakbonden zijn na de vakantie ook begonnen met een landelijke e-mailactie. Alle medewerkers kunnen via de website www.caonu.nl een oproep sturen naar hun bestuursvoorzitter.