Ook de Cursor-redactie geniet van een welverdiende zomervakantie. Dit betekent niet dat er niets gebeurt aan de TU/e en dat daar niet over wordt geschreven. Op deze plek vindt u daarom geregeld nieuws deze zomer.

Op donderdag 9 september verschijnt de eerste papieren Cursor van de nieuwe jaargang.

De IntroCursors zijn te vinden in het archief

Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar

ID-student maakt apparaat voor blind sms’en

20 april 2024 - Ir. Guust Hilte (25) ontwikkelde voor zijn afstudeerproject een apparaat waarmee je blind en met één hand kunt sms’en. Hij studeerde hier eind augustus op af aan de TU/e-faculteit Industrial Design. Zijn vinding, Tactile Texting, heeft vooral toegevoegde waarde voor toestellen met touchscreen. x21_s.jpg
Guust Hilte met zijn vinding. Foto: Peter Peels

Met één hand de fiets besturen en met de andere hand een sms tikken, terwijl je telefoon gewoon in je broekzak zit. Met Tactile Texting -letterlijk sms’en op gevoel- ‘schrijf’ je met één hand een sms die wordt omgezet naar tekst in je telefoon. Steeds vaker zijn er toestellen met touchscreen, waarbij het platte oppervlak het praktisch onmogelijk maakt te weten welke letter je hebt getypt als je niet kijkt.

Hilte ontwierp een eivormig apparaatje van kunststof, waarin een patroon van gleuven werd gefreesd waarmee alle letters en cijfers kunnen worden gevormd. Met zijn vinger beweegt de gebruiker langs de gleuven in het apparaatje. Sensoren pikken dit ‘schrijven’ op, delen van het toestel lichten op en vormen een letter. Als een letter niet wordt ‘herkend’, voelt de gebruiker een trilling. Het apparaat staat in verbinding met de telefoon en werkt over een afstand tot meer dan dertig meter.

Lichtjes

Hoewel de toepassing nuttig kan zijn voor slechtzienden, was dat niet het vertrekpunt van het onderzoek van Hilte. “Het kan handig zijn voor deze doelgroep, maar ik kan me voorstellen dat andere toepassingen beter zijn. Zij kunnen de lichtjes bijvoorbeeld niet zien. Dit is voor iedereen bedoeld die een hand vrij wil hebben bij het sms’en met apparaten met touchscreen.”

Hilte maakt er vooralsnog geen werk van om zijn gadget op de markt te brengen. “Ik ben net afgestudeerd. Om het prototype verder uit te werken, moeten nog verschillende stappen worden gezet. Het zou bijvoorbeeld praktisch zijn als het op de achterkant van de telefoon wordt geplaatst, zodat je geen extra apparaatje nodig hebt.” Voor zover de afgestudeerde ID’er heeft kunnen achterhalen, is een dergelijk apparaat nog niet eerder op de markt gebracht.
De faculteit beoordeelde het afstudeerwerk van Hilte als ‘excellent’. (JvG)

Kijk hier om te zien hoe het apparaat werkt.
.