Ook de Cursor-redactie geniet van een welverdiende zomervakantie. Dit betekent niet dat er niets gebeurt aan de TU/e en dat daar niet over wordt geschreven. Op deze plek vindt u daarom geregeld nieuws deze zomer.

Op donderdag 9 september verschijnt de eerste papieren Cursor van de nieuwe jaargang.

De IntroCursors zijn te vinden in het archief

Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar

Werktuigbouwkunde-alumni in de prijzen met scripties

21 juli 2010 - Evie Kerkhof en Ron Heynens, beiden afgestudeerd binnen de groep Combustion Technology (faculteit Werktuigbouwkunde), zijn tweede en derde geworden bij de toekenning van de Nederlandse Gas Industrie Prijs. x3_s.jpg
De jatropha-plant.

‘Application of jatropha oil and biogas in a dual fuel engine for rural electrification’ is de titel van de afstudeerscriptie waarmee Evie Kerkhof (master Sustainable Energy Technology) de tweede prijs binnensleepte. Hiervoor zocht ze naar de optimale combinatie van biogas en jatropha-olie (afkomstig van de gelijknamige plant) in een dieselmotor, met behoud van motorprestaties. Volgens de jury is haar werk van groot belang voor ontwikkelingslanden, waar elektriciteit overwegend met dieselaggregaten wordt opgewekt, terwijl diesel daar erg duur is. Kerkhof wint een geldbedrag van vierduizend euro.

Ron Heynens' scriptie, beloond met de derde prijs van tweeduizend euro, heet ‘Simulation of the combustion process in the MTT turbine’. De alumnus (master Mechanical Engineering) presenteert hierin een schets voor een verbeterde geometrie van de verbrandingskamer van een microturbine - volgens de jury een mooi voorbeeld van een wetenschappelijke bijdrage aan de ontwikkeling van een zeer innovatieve technologie.

De eerste prijs ging naar een Twentse alumnus, Anton Verbeek, die onderzocht hoe van aardgas synthesegas gemaakt kan worden door gebruik te maken van een gepulste compressiereactor. Hierdoor kunnen reacties efficiënter en schoner verlopen dan met bestaande methoden. Tweede en derde prijzen waren er overigens ook voor twee alumni van respectievelijk de Universiteit Twente en de Universiteit Utrecht.

De prijzen worden op 11 november uitgereikt tijdens de jaarvergadering van de Koninklijke Vereniging van Gasfabrikanten in Nederland, die de wedstrijd elke twee jaar samen met de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen organiseert. (MvdV)