Ook de Cursor-redactie geniet van een welverdiende zomervakantie. Dit betekent niet dat er niets gebeurt aan de TU/e en dat daar niet over wordt geschreven. Op deze plek vindt u daarom geregeld nieuws deze zomer.

Op donderdag 9 september verschijnt de eerste papieren Cursor van de nieuwe jaargang.

De IntroCursors zijn te vinden in het archief

Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
URE tweede op Hockenheimring
9 augustus - University Racing Eindhoven (URE) heeft afgelopen weekend de tweede plaats behaald met zijn elektrische raceauto URE05e, op de 'Formula Student Germany'. URE, het studentenraceteam van de TU/e, was drie weken terug nog derde op Silverstone. Het team neemt later deze week deel aan de Oostenrijkse Formula Student. x7_s.jpg
De elektrische raceauto van URE.

Hoogtepunt van de Formula Student competities is de 'endurance race', een autorace over 22 kilometer. URE behaalde op dit onderdeel de tweede plaats op de Hockenheimring. Het team van Stuttgart werd eerste, en legde ook in de overall uitslag beslag op de eerste plaats in de competitie voor elektrische raceauto's. URE gooide verder hoge ogen op de onderdelen 'business presentation' (tweede) en 'design' (derde).

Het team van URE bestaat uit zo'n zestig Eindhovense studenten. URE neemt deel aan verschillende Formula Student competities in Europa. Bij deze wedstrijden gaat het niet alleen om de snelheid. De teams moeten elk jaar opnieuw een racewagen ontwerpen en bouwen die in principe seriematig geproduceerd kan worden en maximaal 25000 euro kost. De auto's worden beoordeeld op aspecten als ontwerp, acceleratie en zuinigheid. Maar de meeste punten zijn te behalen in de endurance race.

De URE05e is gebaseerd op een batterijpakket van 78 lithium polymeercellen die twee elektromotoren in gang zetten. De topsnelheid ligt op ongeveer honderd kilometer per uur.

In de competitie voor raceauto's met een brandstofmotor behaalde het team uit Delft de eerste plaats.