Ook de Cursor-redactie geniet van een welverdiende zomervakantie. Dit betekent niet dat er niets gebeurt aan de TU/e en dat daar niet over wordt geschreven. Op deze plek vindt u daarom geregeld nieuws deze zomer.

Op donderdag 9 september verschijnt de eerste papieren Cursor van de nieuwe jaargang.

De IntroCursors zijn te vinden in het archief

Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Volleybalheren Hajraa maken zich op voor Europese strijd
19 juli 2010 - Team Heren 1 van Hajraa maakt zich op voor de sportieve strijd tijdens het Europees Studentenkampioenschap (ESK) in Warschau. De twaalf volleyballers, onder wie zes TU/e-studenten, doorlopen woensdagmiddag nog een training in Eindhoven, waarna ze met coach Misha Latuhihin naar Polen vertrekken. z12.jpg
Archieffoto: Bart van Overbeeke

Voetbal en volleybal, zowel voor dames- als herenploegen, zijn de twee sporten die de komende dagen in Polen op het programma staan. In de categorie heren volleybal komen in totaal veertien Europese studentensteden uit, waarvan Eindhoven volgens coach Nick Daemen het meest te vrezen heeft van de Staatsuniversiteit Rusland en de universiteit van de organiserende thuisstad.

“De eerste en tweede plaats zijn denk ik te hoog gegrepen”, zegt Daemen, samen met Latuhihin hoofdtrainer bij Hajraa. Een plek in de halve finale zou volgens hem ‘een mooie prestatie’ zijn. Voornaamste troef van het team is ‘diagonaal’ en hoofdaanvaller Joris Marcelis, twee meter zestien lang en eerder actief in verschillende nationale selecties.

Tijdens de laatste twee edities van het Groot Nederlands Studenten Kampioenschap (GNSK) in eigen land werd het Eindhovense team eerste. Daarmee is hetzelfde resultaat op Europees niveau volgens Daemen nog geenszins gegarandeerd. “De charme van een ESK is dat je geen idee hebt wat je tegenkomt en dat het niveau van de teams nogal fluctueert, mede afhankelijk van welke studenten op dat moment beschikbaar zijn.”

Toch gooide het Eindhovense team, weliswaar in andere samenstellingen dan nu, tijdens eerdere ESK’s regelmatig hoge ogen. In 2002 (Griekenland), 2003 (Slovenië) en 2006 (Eindhoven) werden de heren respectievelijk vierde, tweede en eerste.

Volgend jaar neemt het eerste herenvolleybalteam in elk geval ook weer deel aan het ESK, dat gehouden wordt in Servië. Als een team in zijn sport het GNSK wint (zoals de herenvolleyballers de voorbije twee jaar deden), draagt de universiteit via Studentensportcentrum-directeur Wim Koch volgens Daemen namelijk ‘rijkelijk’ bij aan de bekostiging van de buitenlandtrip. “We zouden anders ook wel mogen gaan, volgens mij kan elke stad zich gewoon inschrijven, maar dan is het toch best een dure grap.”
Daemen gaat wegens werkverplichtingen zelfs overigens niet mee naar Warschau. (MvdV)