You've got the power
    “iPad biedt nog te weinig meerwaarde voor TU/e-studenten”
    16 september 2010 - De TU/e ziet vooralsnog te weinig meerwaarde in de iPad als instrument in het onderwijs. Honderd Fontys-studenten kregen gisteren, woensdag 15 september, gratis de multimedia­tablet van Apple overhandigd om een half jaar de mogelijkheden ervan in het onderwijs te testen.

‘iFontys’ heet het gisteren gelanceerde project waarbinnen de instelling op grotere schaal wil gaan experimenteren met (mobiele) moderne technologieën binnen haar onderwijs. De test met de iPads maakt hier deel van uit.

Op verzoek van het College van Bestuur van de TU/e keken het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU) en de Dienst ICT de afgelopen tijd ook al naar de mogelijkheden van de iPad. Volgens STU-hoofd dr. Karen Ali functioneerde het testexemplaar prima in relatie tot onder meer het TU/e-netwerk, de mail en de Digitale Leer- en Werkomgeving (“maar dat geldt ook voor de notebook die elke student al heeft”), maar konden er bijvoorbeeld geen videocolleges mee bekeken worden. Volgens haar zou het minstens 3,5 miljoen euro kosten om alle circa zevenduizend TU/e-studenten van een iPad te voorzien; kosten voor ondersteuning en onderhoud niet meegerekend.

Of de TU/e, die zich als innoverende universiteit profileert, zich desondanks wellicht toch wat gepasseerd voelt door de actie van Fontys? Ali ervaart het geenszins zo: “Innovatie ontstaat niet vanzelf door honderd studenten te voorzien van een nieuw gadget en te kijken wat ermee gebeurt. Het inzetten van nieuwe tools moet een duidelijke visie of doel dienen. Als de TU/e iets met tablets gaat doen, zal dat zijn omdat we er meerwaarde mee weten te creëren voor de student of in ons onderwijs, zoals eerder met het notebookproject. Maar op dit moment zien we nog veel te weinig functionaliteit”. (MvdV)

For now, TU/e feels the iPad is of little value for educational purposes. Yesterday, Wednesday15 September, a hundred Fontys students were handed a free specimen of Apple’s multimedia tablet to test its usability in education.