You've got the power
    Opnieuw kanshebber TU/e voor Simon Stevin Gezelprijs
    16 september 2010 - De TU/e levert opnieuw een van de drie finalisten voor de Simon Stevin Gezelprijs. In navolging van dr.ir. Rick Scholte, die vorig jaar de prijs in de wacht sleepte met zijn inspanningen om geluid in beeld te brengen, mag dr.ir. Martijn Cox op 7 oktober een poging wagen de prijs van Technologiestichting STW te bemachtigen.

Cox promoveerde vorig jaar in de groep van prof.dr.ir. Frank Baaijens (Soft Tissue Biomechanics & Tissue Engineering, faculteit BMT) en richtte al tijdens zijn promotie met medepromovenda dr.ir. Mirjam Rubbens het bedrijf QTIS/e op. Deze TU/e-spinoff beoogt levende hartkleppen te kweken uit cellen van de patiënt zelf. Zo’n lichaamseigen klep groeit na implantatie mee met het lichaam, wat voor jeugdige hartpatiëntjes een uitkomst kan zijn. QTIS/e is in rap tempo uitgegroeid tot een bedrijf met tien werknemers. Cox: “We testen de hartkleppen momenteel in schapen en daarnaast zijn we druk bezig om ons productieproces te laten voldoen aan de strenge regelgeving die samenhangt met de goedkeuring voor nieuwe medische producten. Ik zie mijn nominatie vooral als een compliment voor ons gezamenlijke werk bij QTIS/e en BMT.” Op 7 oktober zal Cox tijdens het jaarcongres van STW met een ‘elevator pitch’ het publiek proberen over het halen om hem tot Simon Stevin Gezel 2010 te verkiezen. (TJ)

Dr.ir. Martijn Cox is one of three finalists for the Simon Stevin Gezel Prize of the STW Technology Foundation. Cox is the founder of TU/e-spinoff QTIS/e, and on October 7 he will try and follow up TU/e-alumnus and last year’s winner dr.ir. Rick Scholte. QTIS/e produces living heart valves from patients’ cells.