Bloed, zweet en boeken

“Half procent salarisverhoging maximaal haalbare”

4 oktober 2010 - De onderhandelaars van de universiteiten en vakbonden hebben vrijdag afgesproken de huidige cao te verlengen tot 1 oktober 2011. In november krijgt het personeel een uitkering van vijfhonderd euro bruto -naar rato van het aantal fte- en in februari volgt een half procent salarisverhoging. Martin van Gessel, werkzaam bij de faculteit Electrical Engineering en cao-onderhandelaar voor CNV Publieke Zaak, spreekt van “het maximaal haalbare in tijden waar schraalhans keukenmeester is”.

“Het is een sober akkoord”, erkent ook Marieke van den Berg, onderhandelaar van Abvakabo/FNV, maar meer zat er volgens haar niet in het vat. Ze is blij dat de universiteiten de nullijn hebben verlaten en denkt dat de acties bij de opening van het academisch jaar daaraan hebben bijgedragen.

Collega-onderhandelaar Van Gessel wijst ook naar de voorstellen die uit het voorlopige regeerakkoord van VVD en CDA naar voren komen. “Met het oog daarop denk ik dat dit een heel mooi resultaat is. We doen het ook nog iets beter dan de cao die eerder dit jaar voor het hbo is afgesproken.” Overigens bespeurde Van Gessel nog wel enige terughoudendheid van de kant van de VSNU, de vereniging van samenwerkende universiteiten. “Die moeten, net als wij, dit akkoord nog wel zien te verkopen aan hun achterban.”

In het akkoord zijn ook afspraken gemaakt om arbeidsgehandicapten sneller aan werk te helpen. Ook zal het loopbaanbeleid worden gestimuleerd. “Het moet normaal worden dat je als personeelslid periodiek met iemand praat over je werk”, zegt Van den Berg, die vindt dat dit nu te weinig gebeurt. “Een baan die nu leuk is, hoeft over vijf jaar niet meer leuk te zijn, of zelfs niet meer te bestaan. Daarom is het goed dat iedereen zich blijft ontwikkelen en daartoe ook de mogelijkheden krijgt.” (HOP/HK)