spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
    PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

    Een perfecte DDWD

    21 oktober 2010 - Meer dan driehonderd evenementen rondom design staan verzameld op de websitewww.dutchdesignweek.nl. Van 23 tot 31 oktober wordt deze week gehouden in Eindhoven. Ook de TU/e heeft een flinke vinger in de DDW-pap. Op de TU/e-campus zijn allerlei activiteiten, maar TU/e’ers laten ook op diverse locaties in de stad hun visie op design zien. Een deel van de activiteiten waarbij TU/e’ers betrokken zijn, worden op deze vier Cursorpagina’s gepresenteerd. Ga het zien en maak je eigen perfecte Dutch Design Week Dag (DDWD) mee!
    Schets van de kettingboog die Bouwkundedocent Ralph Brodrück 27 oktober wil laten verrijzen bij het Eindhovens Kanaal.

    Volg je zintuigen en ervaar Eindhoven

    Hoe ruikt Eindhoven? Hoe voelt Eindhoven? En hoe kunnen verlaten plekken in de stad weer opbloeien? De faculteit Bouwkunde en La Città Mobile organiseren tijdens de Dutch Design Week ‘City Research’, over de gelaagdheid van de stad.

    Een stad laat zich lezen als een steeds veranderend boek, waarin gelaagdheid, meervoudigheid en dynamiek een hoofdrol spelen. Tijdens de DDW is La Città Mobile (Vestdijk 33) de plek van onderzoek en ontwerp van de ‘social urban space’. Studenten van TU/e-faculteit Bouwkunde, buitenlandse Erasmus-studenten, designers en kunstenaars gaan de oneindige hoeveelheid informatie filteren en ons beeld van de stad focussen op een of meerdere aspecten. Dat gebeurt aan de hand van exposities, workshops, lezingen en projecten, zoals PULS2010 en Beauty in Decay.

    PULS2010
    Volg je zintuigen en leer Eindhoven écht kennen. In PULS2010 hebben zeven kunstenaars/ontwerpers speciale routes door de stad ontwikkeld. Elke route focust op één specifieke zintuiglijke ervaring, zoals geluid, licht, tast, tektoniek en geur. De routes zijn zelfstandig te volgen en starten allemaal bij La Città Mobile. Aan de stadservaringen zit een expositie, lezing of workshop gekoppeld om het achterliggende concept uit te leggen.

    GEUR
    Zo zal aroma-kunstenaar Maki Ueda dinsdag 26 oktober aan de slag gaan met een parfum dat Eindhoven vertegenwoordigt. Ueda: “In Aroma-scape of Eindhoven gaan we op zoek naar het luchtje van Eindhoven. Wat ruik je eigenlijk als je door de stad loopt, waar doet het je aan denken, en wat voel je erbij?
    Voor inschrijven, mail naar mad@dse.nl.

    TEKTONIEK
    Ralph Brodrück van de faculteit Bouwkunde houdt zich tijdens PULS2010 bezig met tektoniek. Hij zal op woensdag 27 oktober bij het Eindhovens Kanaal (Kanaaldijk Zuid) met behulp van heliumballonnen een 500 meter lange ketingboog laten verrijzen. “De kettingboog die dan hopelijk ontstaat is net zo lang als de Gateway Arch in St Louis. Als het weer goed is, wil ik een van de uiteindes van de boog loslaten. Dan ontstaat er een vericale lijn van 500 meter. Dat is even hoog als het Shanghai World Financial Center, het hoogste gebouw ter wereld!”
    Zie voor actuele informatie over overige PULS2010 workshops, lezingen en rondleidingen: www.madlab.nl.

    Beauty in Decay
    In de expositie en workshop Beauty in Decay doen masterstudenten van de TU/e onderzoek naar de ‘Kanaalzone’, het voormalige industriegebied langs het Eindhovens Kanaal. Onder leiding van TU/e-docen- ten Jan Schevers en Irene Curulli gaan ze verlaten plekken nieuw leven in blazen. Daarbij ontwikkelen ze objecten die te maken hebben met het herontwerpen en hergebruiken van deze vervallen ruimtes. De workshop en de expositie vinden plaats in La Città Mobile en zijn toegankelijk voor publiek. (NT)

     

    What does Eindhoven smell like? What does it feel like? During the DDW, the Department of Architecture, Building & Planning and La Città Mobile will be organizing City Research’, about the city’s stratification.

    Print je huis in acht stappen


    Wat gaat er gebeuren met architectuur wanneer je een 3D-printer zou kunnen gebruiken die geen beperking in formaat kent? Deze vraag stond centraal bij het maken van de afscheidstentoonstelling ter ere van Bouwkundehoogleraar René van Zuuk. Gedurende de DDW is in de entree van Vertigo het antwoord te zien.

    Architect Van Zuuk koos voor zijn expositie geen eigen werk, maar ontwikkelde met assistentie van masterstudenten Thomas Gerritsen en Tim van der Grinten een huis waarin de evolutie zichtbaar is die de architectuur mogelijk te wachten staat. “De huidige bouwwijze maakt gebruik van een verzameling halffabricaten die zo gemaakt zijn dat ze goed op elkaar aansluiten: rechte wanden, platte vloeren en dakvlakken en standaard deuren en kozijnen. Dat beperkt de mogelijkheden. 3D-techniek maakt de mogelijkheden eindeloos”, zegt Gerritsen.
    “Doordat ronde vormen sterker zijn, kunnen de wanden en dergelijke dunner en is er minder materiaal nodig.” Van Zuuks plan startte met een casco van een standaard huis. In acht subtiele stappen, allen te zien op eigen sokkel en poster, komt het tot een half-verdiepte woning die gemaakt is met ronde asymmetrische vormen. “Na het ronder maken van binnen- en buitenwanden hebben we in stap drie de nok naar het noorden getrokken. Dan wordt het vlak op het zuiden (met zonnepanelen) groter. Daarna gingen we de grond in. Het zand dat je weggraaft, wordt door 3D-printers hergebruikt om het gebouw te maken.” Als laatste stap is de binnenhuid weggehaald. De bewoner kan het overgebleven raster invullen met lampen, kasten of geluidsboxen. TNO heeft de laatste fase van het ontwerp in 3D geprint. (NS)

    What happens to architecture when you use a 3D printer that knows no limitations in size? It was the focus of the farewell exhibitionin honor of professor emeritus René van Zuuk. During DDW, the answer to the question can be viewed at the entrance of Vertigo.

    Medicinale bonbons en interactieve muurverf in de NANO Supermarkt

    Tijdens de DDW opent een nieuwe supermarkt zijn deuren in Eindhoven: de NANO Supermarkt. De schappen van deze mobiele supermarkt zijn gevuld met speculatieve nano-producten die de komende jaren op de markt zouden kunnen komen: medicinale bonbons, interactieve muurverf en zonne-energieplanten. Met dit project hopen de makers van de faculteit Industrial Design, Studium Generale en het Next Nature Institute de bezoekers aan het denken te zetten over de impact van nanotechnolgie in onze samenleving.

    Nanotechnologie, een verzamelnaam voor technologieën die zich op een schaal van maximaal 100 nanometer afspelen, wordt al veelvuldig gebruikt in consumentenproducten. Denk aan nano-deeltjes die in dagcrèmes extra UV-bescherming geven, of die tennis-ballen beter laten veren. “Nanotechnologie heeft al veel goede dingen opgele-verd, maar er zit ook een onzichtbare kant aan vast. Die willen we bespreekbaar maken met ons project.” Marieke Kruithof is als Studium Generale-medewerkster betrokken bij de NANO Supermarkt. “Zijn de producten wel honderd procent veilig? Wat betekent nanotechnologie voor mij? En wil ik al die nieuwe producten eigenlijk wel? We laten het de supermarktbezoekers zelf ervaren aan de hand van een breed aanbod aan verbluffende en verontrustende nano-producten. We geven ze een beeld van wat mogelijk is en mogelijk zou kunnen zijn.”

    Wie de SRV-wagen betreedt, ziet zo’n twintig verschillende producten. Supermarktpersoneel staat klaar voor het beantwoorden van vragen en om bezoekers producten zelf te laten ervaren. “We hebben bewust voor een supermarkt gekozen. Dat is een plek waar we vaak komen, maar waar tegelijkertijd ook nieuwe producten, levensstijlen en technologieën geïntroduceerd worden. Een ideale locatie om de nanotoekomst te verkennen.”

    De supermarktproducten, varierend van Twitter-kiesimplantaat tot onzichtbare beveiligingsspray, zijn ontworpen door jonge designers en technologen uit zes verschillende landen. Zij deden mee aan een oproep van de projectmakers om nano-productvisies in te zenden. “Uit de vele inzendingen heeft een commissie van specialisten, zowel professoren als kunstenaars, een selectie gemaakt op basis van originaliteit, technologische haalbaarheid en de mate waarin het product aanzet tot discussie. Er is ook werk van TU/e-studenten te vinden in de NANO Supermarkt, zoals de zichzelf aantrekkende nanosok en medicinale bonbons die beschermen tegen hiv-infectie. Hoever kunnen we gaan met nanotechnolgie?” (NT)

    De NANO Supermarkt staat tijdens de DDW op het 18 Septemberplein en is dagelijks geopend van 10.00-17.00 uur. De toegang is gratis.
    Daarnaast vindt er op woensdagavond 27 oktober het interactieve theaterdebat ‘NANO is groot’ plaats. Aanvang 20.30 uur, Gaslab TU/e

    During DDW, a new Eindhoven supermarket will open its doors: the NANO supermarket. The mobile supermarket’s shelves will be full of speculative nanoproducts that might just be introduced in the near future: medicinal chocolates, interactive wall paint and solar-energy plants, to name a few.
    The supermarket’s creators, coming from the Department of Industrial Design, Studium Generale and Next Nature Institute, hope to get visitors to stop and think about nanotechnology’s impact on society. During DDW, the NANO Supermarket will be located at the 18-September Square. Opening hours are from 10AM-5PM daily. Free entry.

    Door een achteruitkijkspiegel naar de toekomst kijken

    DesignLAB, een gelegenheidsformatie bestaande uit Studium Generale, CHEOPS en Lucid, heeft dit jaar tijdens de DDW een bomvol programma in het Gaslab. Iedere avond zijn er lezingen, films, debat of muziek. Overdag zijn er workshops en lunchprogramma’s. Toekomstvisies door de jaren heen staan centraal.

    Volgens SG-programmamaker Marieke Kruithof springen De DenkTank Workshop op Troubled Tuesday en het theaterdebat op Wicked Wednesday eruit. Samen met het publiek gaan acteurs op onderzoek uit wat nanotechnologie voor onze toekomst betekent in de praktijk. De combinatie van experiment, spel en reflectie zet je aan het denken, maar is soms ook enorm geestig.

    Kruithof: “De hele week staat toekomstvisie centraal. We kijken terug naar visies uit het verleden die nu soms hilarisch, dan weer raak en soms heel conservatief blijken te zijn. Daar kijken we naar met de wijsheid van nu. In gedachtenexperimenten beschouwen we nieuwe ontwikkelingen, bijvoorbeeld de ontwikkeling van het materiaal van de toekomst. Een utopie uit het verleden, maar hoe kijken we daar over twintig jaar tegenaan als het binnenkort werkelijkheid wordt?” (NS)

    25-29 okt in het Gaslab, vanaf 12.00 uur. Kijk voor meer info op www.designlab.nu.

    DesignLAB is an occasional collaboration between Studium Generale, CHEOPS and Lucid, and this year, their program at Gaslab is brimming with activities. Each night will either have a lecture, a movie, a debate or music. During the day, there will be workshops and lunch programs. Central theme is the history of views of the future.
    Check www.designlab.nu.

    Prof.dr. Arjeh Cohen, decaan faculteit Wiskunde & Informatica
    Favoriet design: Eerste Macintosh uit 1984

    “Ik werkte aan de University of California in Santa Cruz. Ik ging naar een feestje dat bij iemand thuis in Watsonville was georganiseerd. Daar stond een vierkant kastje, iets langer dan een kubus, een televisieschermpje voorop, met een keyboard en een muis. Op het feestje was iemand die bij Apple werkte en hij had de experimentele versie van de eerste Macintosh opgesteld. Het model leek heel veel op het uiteindelijke model. Op het moment dat ik de Macintosh zag, wist ik: dat is de toekomst. Het was ongelofelijk. Tot die tijd was het allemaal typewerk, maar nu was er een muis waarmee je onvoorstelbaar veel commando’s kon uitvoeren door te klikken en te verslepen. Een document dat je niet meer nodig had, pakte je op met de muis en sleepte je zo naar de prullenbak. Het gebeurt maar af en toe dat je iets ziet en meteen weet: dit wordt een succes, dit is iets geweldigs. En het was ook zo: de Macintosh heeft een revolutie veroorzaakt die zijn weerga niet kent. Ik heb er zelf daarna nog jaren mee gewerkt.”

    The favorite design of prof.dr. Arjeh Cohen, the dean of the Department of Mathematics & Computer Science, is the first-ever Macintosh from 1984. He saw the model for the first time at a party in Watsonville and immediately knew the small device represented the future.

    Ir. Gert Boxem, universitair docent Bouwkunde
    Favoriet design: BMW 1100GS

    “Mijn favoriete ontwerp is de BMW 1100GS. Dit model introduceerde als eerste een breuk met de klassieke motorfiets. Dat was een belangrijk moment. Daarvoor waren motorfietsen vaak niet mooi omdat vooral gelet werd op de functionaliteiten. De 1100GS bracht hier verandering in: dit was het eerste model waar ook over het design was nagedacht. Hij heeft een modern motorblok, een moderne techniek en het soort voorvering was ook nieuw. Naast nieuwe onderdelen werd dit model ook gepresenteerd in opvallende kleuren. Er waren verschillende kleurcombinaties verkrijgbaar. De meest gewaagde keuze was de rode motorfiets met een geel zadel. De 1100GS werd in 1993 aan het publiek voorgesteld tijdens de I.A.A. in Frankfurt. Ik rijd zelf ook motor, maar heb dit model nooit gehad. Ik heb wel zowel de voorganger als de opvolger van dit model gereden. De 1100GS wordt overigens nog steeds gemaakt.”

    Ir. Gert Boxem, assistant professor at the Department of Architecture, Building & Planning, says the BMW 100GS is his favorite design ever. The motorbike was the first to break with the classical motorbike, because thought was put into the design as well this time. The motorbike enthusiast himself never owned one of the daring red-and-yellow machines.

    Maaike Mennen en Charlotte van der Sommen, eerstejaars studenten Industrial Design
    Favoriet design: wijnfleshouder

    “Verhalen over favoriete designs allertijden? We hebben er eigenlijk drie: de Eiffeltoren, het gemeentehuis in Amsterdam en de wijnfleshouder waarin wijnflessen in evenwicht blijven. Maar als we er eentje moeten kiezen, dan kiezen we voor de wijnfleshouder.

    Het is geweldig dat iemand zoiets verzonnen heeft. Dat je de werking van het evenwicht kunt gebruiken voor iets dat er speciaal uitziet en tegelijkertijd gebruikt wordt door een groot gedeelte van de samenleving. Je hebt ze inmiddels in verschillende soorten, maar onze favoriet is de wijnfleshouder met een ketting aan de onderkant gedrapeerd. Bij dat ontwerp lijkt het echt alsof de wijnfles zweeft.

    Ook de houten wijnstandaard is erg stijlvol. Het principe van de wijnstandaard is dat nieuwe voorwerpen worden ontwikkeld met oorspronkelijke ideeën. Dat is iets wat wij in onze opleiding ook leren.”

    For Industrial Design freshmen Charlotte van der Sommen and Maaike Mennen, the wine holder that balances wine bottles would be their favorite design. They especially appreciate the kind that has a chain around the bottom part so the bottle actually seems to float.

    Maarten Sjoerdsma en Daan Mulders, studenten Bouwkunde
    Favoriet design: schrijven in een gewichtloze ruimte

    “Ons favoriete design is niet een ontwerp op zich, maar het denkproces dat erachter zit. Toen NASA mensen de ruimte in stuurde, kwam ze erachter dat pennen niet werken in een gewichtloze omgeving. Dit omdat de inkt niet meer kan zakken naar de punt van de pen. Om dit probleem op te lossen, hebben onderzoekers van NASA heel veel geld en tijd gespendeerd aan een pen die werkt in een gewichtloze omgeving. Toen de Russen hetzelfde probleem tegenkwamen, besloten ze om een potlood te gebruiken. Een potlood schrijft overal en onder alle omstandigheden. Dit is voor ons een voorbeeld van een goed denkproces: je hoeft niet met man en macht te zoeken naar een oplossing om het probleem van de balpen op te lossen, je kunt ook een ander voorwerp gebruiken dat dit probleem helemaal niet kent. Zo kan het ook werken bij ontwerpprocessen in de bouwwererld. Soms is er een probleem dat met man en macht moet worden opgelost, en mensen gaan dan de gekste dingen verzinnen om dit op te lossen. Maar vaak is de oplossing dichterbij dan gedacht, door bijvoorbeeld gebruik te maken van andere materialen.”

     
    Architecture, Building & Planningstudents Daan Mulders and Maarten Sjoerdsma don’t have a number-one design per se, but there is a specific idea they really appreciate. When NASA started launching people into space, they found out that pens didn’t work in zero-gravity, so they spared no expense to find a solution to that. The Russians, faced with the same problem, had a much better idea: instead of a pen, they used a pencil. “Sometimes, the solution is easier than you’d think.”

    Design aan de drie TU’s: Design United 5

    Wie wil weten waar designers van de TU/e, UT en TUD mee bezig zijn, moet zeker even gaan kijken naar de posterpresentatie Design United 5, op de eerste verdieping van het Hoofd-gebouw. Hier is een selectie te zien van het werk van designers en onderzoekers van de drie technische universiteiten.

    De 35 producten en concepten in de postertentoonstelling hebben allemaal een concrete link met de industrie. Veel ervan worden op dit moment doorontwikkeld zodat ze in de nabije toekomst daadwerkelijk gebruikt kunnen worden. Een voorbeeld is de ‘Preterm baby simulator’ van TU/e-onderzoeker Peter Peters, een geboortesimulatiesysteem voor artsen in opleiding. Philip Mendels, tevens van de TU/e, ontwierp een programma dat designers moet helpen om overzicht te bewaren tijdens het ontwerpproces. Met zijn ‘Multiple View Collection System’ ziet de designer in één oogopslag wat hij aan digitale informatie, tekeningen en foto’s heeft verzameld voor zijn nieuwste ontwerp, en wat de onderlinge verbanden zijn. (SK)

    De tentoonstelling is te zien op de eerste verdieping van het Hoofdgebouw, elke dag van 09.00 tot 17.00.


    De geboortesimulator van Peter Peters.

    Whoever is interested in the current activities of TU/e, UT and TUD designers, should definitely check out the poster presentation ‘Design United 5’. On display is a selection of the work of designers and researchers of all three universities of technology. The exhibit can be viewed on the Hoofdgebouw’s first floor. Open to the public every day from 9AM-5PM.

    Interactieve pret in designtaxi’s van ID-studenten


    Je kunt natuurlijk op de fiets van A naar B tijdens de Dutch Design Week. Maar veel leuker zijn de Design Rides, de gratis taxi’s met aparte creaties op het dak. Studenten van Industrial Design zijn druk bezig om de laatste hand te leggen aan de interactieve installaties voor drie van deze auto’s.

    Masterstudenten Rico Minten, Gijs Houdijk en Koen de Greef hadden vroeger allemaal zo’n klein kubus-puzzeltje; drie doorzichtige kubusjes in elkaar waarbij je een balletje in het binnenste kubusje moest zien te manoeuvreren. Het idee voor een Design Ride-versie van ruim één kubieke meter was snel geboren. Een passagier kan vanaf de achterbank van de auto de kubus op het dak besturen door middel van een balanceerbaar scherm. Hierop is ook meteen te zien hoe de kubus beweegt. Misschien is het wel een goed idee om de kubuspuzzel-ride te kiezen voor een wat langer traject. Door het rijden gaat het balletje namelijk stuiteren, en dat maakt het er niet makkelijker op, aldus de heren.

    Er zijn ook nog twee interactieve Design Rides van tweedejaarsstudenten. In het ontwerp van Dounia Bourjilade kun je Eindhoven opleuken door middel van een bestuurbare bellenblaasinstallatie op het dak, en in de andere kun je muziek maken met een muziekdoosje. In totaal rijden er tijdens de Dutch Design Week twintig designtaxi’s rond. (SK)

    De Design Rides bestellen kan via 06-16269336.

    You could take a bike to explore the DDW sights, of course. Still, it’s much more fun to use the Design Rides, free taxis bearing exclusive creations on their roofs. Industrial Design students are working very hard to finalize the interactive installations meant to be put on top of three of the cars. Design Rides can be ordered through 06-16269336.

    ID’10: de toekomst volgens studenten Industrial Design

    Afstudeerders en een selectie van excellente studenten van Industrial Design zullen tijdens de Dutch Design Week hun werk presenteren in de tentoonstelling ID’10. Het (her)ontwerpen van de manier waarop we leven. Dat is de achterliggende gedachte van de getoonde projecten.

    Blind sms’en, griepdiagnose met behulp van lichtgevende bacteriën, een voel-de-beat-vest, nieuwsgierig makende luidsprekers voor in de openbare ruimte, korte boodschappen uitwisselen via een audiosysteem in de kapstok; het is slechts een kleine greep uit de projecten die bezoekers van ID’10 kunnen zien en natuurlijk uitproberen.
    Onderwijsdirectrice Caroline Hummels en ‘design directors’ voor ID’10 Jorge Alves Lino en Michael Cruz Restrepo coördineren de tentoonstelling. “Wat al deze projecten gemeen hebben, is dat ze de manier waarop we leven ter discussie stellen”, vertelt Alves Lino. Hij wijst naar de lamellen in zijn kantoor. “Neem bijvoorbeeld zonwering. Dit is functioneel, maar je kunt er ook een interactief poëtisch medium van maken, zoals onze student Teun Vinken heeft gedaan. Het gaat om het herontwerpen van beleving, en daarmee de manier waarop we leven.” (SK)

    Meer informatie over ID’10: www.idx.id.tue.nl/2010 of op Facebook; ID’10 Exhibition | Dutch Design Week. De expositie is te zien van 23 t/m 31 oktober in de hal van het Hoofdgebouw, doordeweeks van 10.00-18.00, in het weekend tot 17.00.


    Guust Hilte: tactile texting.


    Foto | Teun Vinken

    Pending graduates and a select group of excellent Industrial Design students will be exhibiting their works at the ID’10 exhibition. The theme underlying the designs on display is (re-)designing the way we live. For more information on ID’10, check www.idx.id.tue.nl/2010 or ID’10 Exhibition | Dutch Design Week. The exhibition opens October 23 and can be visited until October 31, in the Hoofdgebouw hall. Opening times: 10AM-6PM at weekdays, 10AM-5PM on weekends.

    Buitengevoel in je kantoor

    De bachelor-eindopdracht van Teun Vinken was: bedenk iets voor een kantoorruimte. “Mijn idee bij een kantoor was dat het grijs en saai was. Dat wilde ik veranderen.” Teun ontwierp losse zonwering-units die je met een zuignap op het raam bevestigt.

    Elke unit bestaat uit drie schijven die, afhankelijk van de lichtintensiteit, uitwaaieren of op elkaar schuiven. Zo beslaan ze een groter oppervlak als de zon fel is, en een kleiner oppervlak als er een wolk voor de zon schuift.

    Door de losse units en bewegende schijven ontstaat een bijzonder schaduwpatroon in de kantoorruimte. “Het idee is dat het net lijkt alsof je onder een boom zit terwijl het zonlicht door de bladeren valt. Het doel is dan ook niet alleen om zonlicht te blokkeren, het gaat meer om het ‘buiten-zijn-gevoel’.”

    Teuns idee is genomineerd voor de Brains Award, een prijs voor innovatieve ideeën of producten van Eindhovense studenten. Aan de hoofdprijs is een bedrag van 6.500 euro verbonden. Mocht Teun winnen, dan wil hij het concept doorontwikkelen. De prijs wordt op 18 november tijdens het STRP-festival uitgereikt. Meer informatie over de Brains Awards vind je op www.brainseindhoven.nl. (SK)


    Stefan Zwegers: Sensible Music.


    Kirsten van der Aalst: Reflecting Reflections. Foto’s | Bart van Overbeeke

    Teun Vinken’s final bachelor assignment read: think of something for an office. “When I think of offices, I think of drab and boring, which is what I wanted to change.” Teun designed individual sun screens that are attached to the windows by means of sucking disks. Each unit consists of three disks that fan out or telescope depending on the light coming in. Thus, they cover a larger surface whenever the sun’s shining brightly, and a smaller surface when clouds drift by.

    Binnenkort handsfree handen wassen

    Als een grote sanitairfabrikant (“laat nog maar even in het midden welke”) je idee oppikt in de blogsfeer kan het snel gaan. De handsfree kraan van Jasper Dekker, die in november 2009 met dit project afstudeerde, wordt naar alle waarschijnlijkheid binnenkort op de markt gebracht.

    Met vieze handen de kraan aan zetten, handen wassen, vervolgens met je schone handen weer de vieze kraan aanraken om hem uit te zetten. Dat kan anders, besloot Jasper Dekker aan het begin van zijn master-afstudeerproject. Hij ontwierp een kraan waarbij je de watertoevoer en temperatuur door middel van sensoren kunt regelen met handgebaren, zonder hem aan te raken. De gebaren die je moet maken om de kraan te bedienen zijn logisch. Als je wenkt komt er water uit, hoe sneller hoe meer, links warm, rechts koud. Als je met je hand een wegduwend gebaar maakt langs de hals van de kraan, dan stopt de watertoevoer.
    Helaas mag Jasper nog niet veel zeggen over de commercialisering van zijn kraan. Patentaanvragen en doorontwikkeling zijn in volle gang en er wordt al gekeken naar massaproductiemogelijkheden in China. (SK)

    Bekijk een demo van de kraan op www.jasperdekker.com.


    Foto | Bart van Overbeeke

    For his graduation project, ID alumnus Jasper Dekker invented a faucet that can be operated by means of gestures. This way, touching the faucet with dirty hands won’t be necessary anymore. The faucet will be taken into production. So far, there are no further details, except that parties are looking for ways to mass-produce the product in China.

    Dr.ir. Erik van Kemenade, universitair docent Werktuigbouwkunde
    Favoriet design: rotational particle separator

    “Mijn favoriete ontwerp allertijden? Dat staat hier om de hoek: de rotational particle separator. Hiermee haal je CO2 uit gasstromen. Ik ben ‘m zelf aan het ontwerpen. Ontwerpen betekent voor mij niet ‘zorgen dat iets er mooi uitziet.’ Voor mij is ontwerpen zorgen dat alle afzonderlijke onderdelen precies op elkaar aansluiten om een goedwerkend geheel te krijgen. In ieder onderdeel van de rotational particle separator komen andere vormen, verhoudingen en technische oplossingen voor. Het is een hele uitdaging ze goed op elkaar te laten aansluiten, daarvoor moet ieder onderdeel afzonderlijk perfect ontworpen worden. Als dat lukt, dan heb ik het perfecte ontwerp.”

    “Ik ben me er ook van bewust dat voor veel producten het uiterlijk erg belangrijk is. Neem nou dit meetapparaat. Het ziet er nu mooi uit, maar bij eerdere versies was er nauwelijks aandacht besteed aan het uiterlijk. Toen verkocht het apparaat voor geen meter. Nu is het mooi vormgegeven en wordt het wél verkocht. Bovendien is de productie van het meetapparaat mét vormgeving ook nog eens goedkoper dan zonder. Overigens denk ik niet dat de rotational particle separator ook wordt vormgegeven als hij af is. “Hij komt te staan op boorplatforms, daar is het niet zo belangrijk hoe iets eruit ziet.”

    The favorite design of dr.ir. Erik van Kemenade, assistant professor at Mechanical Engineering, is the rotational particle separator. Although the machine may not look like much, to Van Kemenade, who designed the machine himself, it’s the perfect design when all parts of it interlock.

    Paul Bomans, technisch ondersteuner SMG, Scheikundige Technologie
    Favoriet design: Brasilia

    “Op de middelbare school in België kreeg ik het vak kunstgeschiedenis. Ik was toen een jaar of zestien. Mijn docent heette meneer Jacobs. Er is me niet veel van de lessen bijgebleven, maar de les over de stad Brasilia heeft destijds een enorme indruk op me gemaakt. Het was een project van een in mijn ogen immense omvang. Een hele stad die in één keer gebouwd werd, middenin een oerwoud. Er was daar nog niets, alleen veel wildernis, en ineens stond er een stad. Ik vond dat enorm fascinerend. Van hoe het eruitzag herinner ik me niet eens zoveel. In mijn beleving was het vooral hoekig en groots. Het was ook een heel ander soort stad dan de steden die we tot dan toe behandeld hadden. Praag, Boedapest, dat waren veel oudere steden, ontwerpen van het type ‘dertien in een dozijn,’ dat deed me niet zoveel. Maar Brasilia had een totaal andere stijl, was nieuw en modern. Ik ben er helaas nog nooit geweest. Ik houd er wel van om steden te bezoeken en ze met elkaar te vergelijken. Wie weet komt het er nog eens van.”

    The city of Brasilia is Paul Bomans’ favorite design. Paul’s the Department of Chemical Engineering & Chemistry’s tech support. It was at high school that he first heard about the city that was erected in the middle of a jungle. “All of a sudden, they had a city. The idea was extremely fascinating to me.” He’s never been there, but who knows what will happen.

    Wei Guo (China), promovenda Technische Natuurkunde
    Favoriet design: Pictures of Eindhoven in a Chinese boy’s face

    “Dit is het eerste ontwerp dat ik zelf gemaakt heb, dus daarmee ook mijn favoriet. Het symboliseert een Chinese baby in Eindhoven. De Chinese populatie in Eindhoven groeit sterk en veel Chinezen in mijn omgeving krijgen in Eindhoven hun eerste kind of voeden hun kinderen in Eindhoven op. Ikzelf voed mijn kind ook op in Eindhoven. De kinderen van Chinese studenten in Eindhoven krijgen zowel Chinese als Nederlandse gebruiken mee. Chinees omdat de ouders Chinees zijn, en Nederlands omdat de omgeving waarin ze opgroeien Nederland is. Om deze twee elementen te combineren heb ik gekozen voor de vorm van een Chinees kind, ingevuld met een collage van foto’s. Voor de foto’s heb ik iets gekozen wat voor mij Eindhoven als stad typeert, en dat is het Eindhovense straatbeeld. Veel prominente gebouwen en bedrijven, zoals het Evoluon en Philips, maken deel uit van dat straatbeeld. Ik ben erg trots op mijn ontwerp, zeker op dit moment, tijdens de tentoonstelling (tentoonstelling van de deelnemers aan de ontwerpwedstrijd: Eindhoven through the eyes of Chinese students, red.). Het is speciaal dat veel mensen ernaar kijken en er belangstelling voor hebben.”

    At this very moment, Applied Physics PhD student Wei Guo’s own design is her favorite. She made a portrait of a Chinese baby by putting together an enormous amount of tiny pictures showing typical Eindhoven buildings and places. She is raising her child in Eindhoven and chose to teach it both Chinese and Dutch customs and ideas. Her design symbolizes just that.

    Joris Radermacher, student Technische Natuurkunde
    Favoriet design: zelfgemaakte teslaspoel

    “Drie weken geleden was de opening van de viering van het tiende lustrum van onze studievereniging Van der Waals. De vereniging bestaat dit jaar vijftig jaar en dat is reden voor een feestje. Voor de opening van het lustrum hebben we zelf een teslaspoel ontwikkeld. Naast vonken kon je met onze teslaspoel ook muziek maken. Het was bedoeld als grote stunt: van een teslaspoel komt heel veel herrie af en dan ook nog eens muziek! Helaas deed hij niet precies wat we verwacht hadden: de muziek was op het moment van de opening niet hoorbaar. Dat was erg jammer, maar het was nog steeds een stunt. Hij zag er apart uit, met een soort donut op de voorkant. We hadden meer willen doen aan het ontwerp, maar daarvoor ontbrak helaas de tijd. Het was het belangrijkstedat hij goed functioneerde, en dat was een heel karwei, waardoor we niet heel hard aan het ontwerp konden werken. We zijn er zelf erg trots op, vooral omdat we er met z’n allen zo hard aan hebben gewerkt om hem af te krijgen. Hij staat nog steeds op ons kantoor.”

    The Tesla coil designed by the Applied Physics study association Van der Waals in honor of their fiftieth anniversary may not have worked when it was supposed to, it’s still the favorite design of TN student Joris Radermacher. “It looked rather unusual, with a donut-shaped device attached to the front. We’d wanted to put more work into the design, but we didn’t have the time.”

    Een kwetsbaar piepschuim tafeltje in aluminium

    Tijdens de DDW laat kunstenaarswerkplaats Beeldenstorm in het Klokgebouw op Strijp S experimenten in metaal zien. In de werkplaats zelf toont Beeldenstorm resultaten van een masterclass kunststoffen. De werkplaats op de TU/e-campus blijft ondertussen normaal in bedrijf.  


    Een fase van een aluminium tafeltje dat Christian Fiebig, student van de Design Academie Eindhoven, maakte. Tijdens DDW is het tafeltje en ander werk te zien in het Klokgebouw. 

    Christian Fiebig, student van de Design Academie Eindhoven, kwam naar de werkplaats van Beeldenstorm met een model van polystyreen. Hij wilde een kopie in aluminium, met als resultaat een tafeltje waarbij de structuur van het piepschuim zichtbaar zou blijven”, zegt Lex van Lith, coördinator van Beeldenstorm, een facilitaire werkplaats op het TU/e-terrein. Hier kunnen kunstenaars en vormgevers vrijuit experimenteren met brons en andere metalen en sinds kort ook met kunststoffen.

    “Het is een mooi voorbeeld van een onorthodoxe toepassing van een giettechniek; er is gewerkt met de zandgietmethode. In plaats van een mal van gips te maken wordt er een speciaal, oliehoudend zand gebruikt. Je vult een kist met dit zand, waarna er een vorm in gedrukt wordt. Als je de vorm er weer eruit haalt heb je een holte, die gevuld kan worden met metaal, aluminium in dit geval.”

    Op de foto is het resultaat te zien: een zojuist geopende, geblakerde kist met daarin het aluminium tafeltje in het rode (en deels zwartverbrande) zand. Het eindproduct was een exacte kopie van het piepschuim model, met een mooi gedetailleerde huid.

    Tijdens de DDW laat Beeldenstorm in het Klokgebouw dit tafeltje en andere experimenten in metaal zien. In de werkplaats zelf toont Beeldenstorm resultaten van een masterclass kunststoffen onder leiding van André van de Wijdeven en Anthony Sgard. Tijdens de tentoonstelling blijft de werkplaats normaal in bedrijf. Bezoekers treffen mogelijk kunstenaars en vormgevers in actie aan. (NS) 

    Klokgebouw, Strijp S: van 23-31 okt, van 12.00-18.00 u. Om binnen te komen (gratis) heb je een E-ticket nodig via www.dutchdesignweek.nl.

    Beeldenstorm, Arubahal, Horsten 11, TU/e-terrein: 25-29 okt. van 13.00 -17.00 u. Opening op 23 okt om 13.00 uur. 

    During DDW, artist's workshop 'Beeldenstorm' (Iconoclasm), located at the Klok Building at Strijp S, will be exhibiting metal experiments. In the workshop itself, Beeldenstorm will be showing the results of a plastics masterclass. The workplace at the TU/e campus will remain operational as usual.

    Interviews | Hilde Bosman Foto’s | Bart van Overbeeke en Rien Meulman