Dutch Design Week
    Blote basten bibberen
    21 oktober 2010 - Terugdenkend aan hun studietijd zullen alle TU/e-werktuigbouwkundigen zich één gebeurtenis in elk geval goed heugen; de constructiewedstrijd waar ze als eerstejaars aan hebben meegedaan. De studenten testten hun bouwwerk gisteren weer en haalden en masse een nat pak in de Dommel.
    Foto | Bart van Overbeeke

26 groepjes eerstejaars testten hun constructie met smalle staven, die een wip die boven de Dommel hangt in balans moet houden. Door aan de andere kant van de wip een bak water en de constructie van de betreffende groep te plaatsen, wordt het evenwicht behouden. De bak water loopt langzaam leeg, waardoor er steeds meer kracht op het bouwwerk komt te staan. Zodra de constructie bezwijkt, kantelt de wip en valt de hele groep in het water.

Waar de één met ontbloot bovenlijf te water gaat, is de ander dik ingepakt. Geert Lensen rust uit van zijn ‘doop’ met een drankje, in ochtendjas. “Ik had mijn broek niet bij de hand en had geen zin meer om me om te kleden, vandaar.” Het bouwwerk van zijn groepje viel sneller in het water dan verwacht. “We hebben er hard aan gewerkt en hadden het idee dat het wel goed zat. Niet dus.” (JvG)

Reminiscing about their student days, there’s one thing former Mechanical Engineering student will definitely never forget: it’s the construction contest they participated in when they were still freshmen. Yesterday, once more the new first-year students tested their constructions, and all got soaking wet in the river Dommel.