Dutch Design Week
    Studenten bedenken oplossingen voor parkeerproblemen
    5 november 2010 - Zeven teams van studenten Industrial Design (ID) bogen zich de afgelopen maanden over de parkeerproblemen in Het Witte Dorp en de Schrijversbuurt in Eindhoven. Begin deze week presenteerden ze hun ontwerpen aan de gemeente. x27_s.jpg
    Foto: Bart van Overbeeke.

In Het Witte Dorp zou te weinig parkeerplek zijn voor de bewoners en ze zouden beter gebruik kunnen maken van de geboden ruimte. De Schrijversbuurt heeft te kampen met forenzen, mensen van buiten de wijk die daar tijdelijk parkeren. De studenten analyseerden de problemen en kwamen met uiteenlopende oplossingen.

Zo hebben Frits van Beek, Mark van den Bosch, Cyriel Dreissen en Sjors Mouthaan kritisch bekeken of er in het Witte Dorp überhaupt wel te weinig plekken zijn. Hun conclusie; de bewoners moeten efficiënter parkeren en er moet een mentaliteitsverandering komen. Zij kwamen onder meer met het idee op de proppen om een bord te plaatsen met de aanduiding ‘please park efficiently’. Andere groepjes hadden onder meer het idee om een carpoolsysteem op te zetten voor forenzen (Schrijversbuurt) en om met lichtsignalen aan te duiden waar er vrije parkeerplekken zijn (Witte Dorp).

Cees Donkers coördineert bij de gemeente het project de Stad als laboratorium. Dit project valt binnen E+, een initiatief van de gemeente waarbij overheid aan onderwijs wordt gekoppeld. Donkers is te spreken over de ontwerpen. “Ze hebben allemaal goed gekeken naar hoe er efficiënter kan worden geparkeerd. Wat ik ze wel als boodschap heb meegegeven, is dat ze ook eens wat verder in de toekomst moeten kijken- als de parkeerplekken toch helemaal vol raken. Veel bewoners hebben twee auto’s, terwijl ze maar één parkeerplek hebben. Hoe ga je daarmee om?” Donkers vond vooral het idee om een mentaliteitsverandering teweeg te brengen bij de bewoners ‘ijzersterk’. “Zij hebben het probleem goed geanalyseerd. Ik zie daar wel mogelijkheden voor.”

De studenten werken de concepten het komende semester verder uit. Volgens Donkers wordt daarna bekeken of bepaalde ontwerpen kunnen worden geïmplementeerd. (JvG)
    .

For the past several months, seven student teams from the Department of Industrial Engineering (ID) have been working on a solution for the parking problems in Eindhoven’s Witte Dorp and Schrijversbuurt. Early this week, they presented their designs to the city. Their ideas were especially focused on stimulating efficient parking.