Blanco, geel of rood?

Collegevoorzitter opent met sportbolide stroompaal voor elektrische auto’s

Werktuigbouwkunde stopt stekker in duurzaam rijden

25 november 2010 - Voor de ingang van W-hoog, waar de faculteit Werktuigbouwkunde (WTB) zetelt, is donderdagochtend 25 november de eerste groene parkeerplek met een laadpaal voor elektrische auto’s geopend. Dat gebeurde door de voorzitter van het College van Bestuur dr.ir. Arno Peels. Directeur Bedrijfsvoering WTB, ir. Alfons Bruekers, ziet de stroompaal bij zijn voordeur vooral als een katalysator in het denkproces over een groenere campus. x1_s.jpg
    Bestuursvoorzitter dr.ir. Arno Peels arriveert voor de opening van de stroompaal bij W-hoog. Bart van Overbeeke.

Met een voorzichtige manoeuvre nam bestuursvoorzitter Peels in een Lotus Elise de hoge oprit naar het groene parkeervak voor W-hoog. De lage elektrische sportbolide met een top van 210 km/u en een waarde van 110.000 euro, was voor de gelegenheid geleend van een ondernemer uit het noorden van het land. Dus enige prudentie was geboden. Door de elektrische laadpaal en auto met stekkers aan elkaar te koppelen, was de symbolische opening een feit. Tegelijk met de stroompaal bij W-hoog is er een oplaadpunt bij het Hoofdgebouw geopend. Binnen afzienbare tijd zullen ook bij de andere universiteitsgebouwen stroompalen komen te staan.

De faculteit Werktuigbouwkunde is penvoerder van het Automotive-programma, dat met zes deelnemende faculteiten breed vertakt is binnen de campus. Volgens Bruekers onderscheidt het zich doordat er heel sterk aan ‘community-building’ wordt gedaan.

Buiten

Maar hij heeft ook een kritische noot. “Binnen de vakgroepen en faculteiten bruist van de automotive-initiatieven. Elektrisch rijden is daar een belangrijk voorbeeld van. Heel Nederland schakelt over, en de oplaadpalen rijzen als paddestoelen uit de grond. Maar als je buiten op onze campus rondloopt is er niets dat wijst op enig intelligent leven op het gebied van elektrisch vervoer. Dat was bij mijn collega Erwin Meinders, mijzelf en anderen een doorn in het oog. Daarom hebben we initiatief genomen en hebben we vanaf het eerste moment niet alleen enthousiasme, maar ook flinke support gekregen bij de collega’s van Dienst HV. Het resultaat is deze roestvrijstalen oplaadpaal.”

De directeur bedrijfsvoering ziet de stroompaal als een opmaat naar een meer duurzame campus. “Het is een icoon. Het maakt elektrische rijden zichtbaar en straalt uit dat het een blijvertje is. Maar veel belangrijker nog,  het is een katalysator in het denkproces over de campus. De volgende stappen zijn evident;  een volledig elektrisch dienstwagenpark voor de services op de campus. We hopen dat die handschoen opgepakt wordt.”

Aanschafprijs

Volgens de stichting E-laad is elektrisch rijden nu nog duurder dan een auto op benzine of gas, waardoor het minder aantrekkelijk is voor bedrijven. Grootste struikelpunten zijn de hoge aanschafprijs, het gebrek aan kennis en de beperkte actieradius van elektrische auto's. Ook het gebrek aan oplaadpalen en infrastructuur maakt bedrijven afwachtend. Op dit moment heeft Nederland circa 200 laadpalen. Dit moeten er binnen nu en drie jaar tienduizend worden. (FvO)

On Thursday morning, November 25, a green parking space with a charger for electric cars was opening at the entrance of W-hoog, home to the Department of Mechanical Engineering (WTB). The spot was opened by Chairman of the Executive Board dr.ir. Arno Peels. WTB’s Managing Director ir. Alfons Bruekers considers the charger at his front door to be a catalyst in the process towards a greener campus.