Glazen Huis in 040
    TU/e start bachelorprogramma Automotive
    16 december 2010 - Scholieren die opgeleid willen worden tot automotive ingenieur kunnen daarvoor vanaf september 2011 aan de TU/e terecht. Het bachelorprogramma Automotive wordt ondergebracht bij de opleiding Electrical Engineering (EE), maar in totaal zijn zes faculteiten erbij betrokken.
    De elektrische racewagen van URE

Kartrekker prof.dr.ir. Maarten Steinbuch spreekt de ambitie uit het ‘brede veld van automotive engineering’ te bestrijken. Als het aan hem ligt, mondt het programma uit in een volwaardige bacheloropleiding. Volgens Steinbuch trekt automotive veel jonge mensen en gaan de ontwikkelingen op dit moment razendsnel. “Het is heel snel een iPad op wielen aan het worden.”

Bij het programma zijn zes faculteiten betrokken, maar Electrical Engineering is de ‘penvoerende’ faculteit. Volgens Steinbuch en prof.dr.ir. Bart Smolders (opleidingsdirecteur bij EE) is het een logische stap is om het bij EE onder te brengen. Steinbuch: “De auto wordt steeds meer gedomineerd door elektronische subsystemen. Denk hierbij ook aan de snelle opkomst van elektrische en hybride auto’s. Daarbij komt dat het programma van Werktuigbouwkunde op dit moment behoorlijk vol zit en bij Electrical Engineering was er wel ruimte voor.”

Steinbuch bestempelt het nieuwe bachelorprogramma als ‘uniek’. “We zijn de enige in Nederland en in Europa is alleen in Stockholm en in Turijn een bacheloropleiding op het gebied van automotive.”

De universiteit startte in september 2008 met de masteropleiding Automotive Technology. Die is in april 2009 geaccrediteerd. (JvG)

Starting September 2011, pre-university students that want to become automotive engineers can come to TU/e. The Bachelor Automotive will be placed with Electrical Engineering, but there are a total of six departments involved.