Naar de knoppen

Michael Boot met Combustion Technology finalist BIG Award

17 februari 2011 - Dr.ir. Michael Boot heeft woensdag 16 februari de finale bereikt van de Best Innovator Group (BIG) Award. De universitair docent binnen de groep Combustion Technology van de faculteit Werktuigbouwkunde liet in de tweede voorronde mededingers van de faculteiten Wiskunde & Informatica en Biomedische Technologie achter zich. x1_s.jpg
    Dr.ir. Michael Boot en prof.dr.ir. Ton Backx, voorzitter van de organiserende Faculty Club. Foto | Rien Meulman

Boot, juist op weg naar Zweden voor een werkbezoek aan Volvo, laat per telefoon weten dat hij zijn kansen voor de finale moeilijk kan inschatten. “Behalve een vakjury, beslist ook het publiek mee. Het is onmogelijk om te zeggen hoe het zal uitpakken. Het zal in ieder geval gaan tussen drie hele goede kandidaten.”

Enig voordeel ziet Boot wel in het feit dat de prijs draait om innovatie. “Ik doe eigenlijk niets anders. In tegenstelling tot veel andere kandidaten met een voltijdbaan aan de TU/e, sta ik met één voet in het bedrijfsleven. Dat helpt met het beantwoorden van vragen, zeker, maar het is geen garantie voor succes.”

De BIG Award is een initiatief van de Faculty Club, die de band tussen onderzoekers van verschillende faculteiten op de TU/e wil versterken. Op 16 november van dit jaar is de finale.

Behalve Boot, heeft ook dr.ir. Bert Blocken van de unit Building Physics van de faculteit Bouwkunde zich geplaatst voor de finale. Om de prijs te winnen, moeten de onderzoekers de jury en het publiek ervan overtuigen dat zij de meest veelbelovende jonge groep van de TU/e vertegenwoordigen.

De derde finalist wordt woensdag 18 mei bekend als de faculteiten Scheikundige Technologie, Technische Natuurkunde en Electrical Engineering tegen elkaar uitkomen in de derde voorronde. (FvO)

Zie ook het uitgebreide interview met Michael Boot in Cursor 17.

On Wednesday, February 16, dr.ir. Michael Boot reached the finals of the Best Innovator Group (BIG) Award. In the second preliminaries, the assistant professor of Mechanical Engineering’s Combustion Technology group beat competitors from the departments of Mathematics & Computer Science and Biomedical Engineering. The BIG Award is a Faculty Club initiative. The Club wants to strengthen the ties between TU/e researchers across departments. Finals are held on November 16.