Biobrandstof buiten bereik
    Nieuws | Mens
    Wilma Groenendaal. Foto | Rien Meulman
    “Sta echt even goed stil
    bij je masterkeuze”

Drs. Wilma Groenendaal is een van de vijf studiekeuzebegeleiders van het Onderwijs en Studenten Service Centrum. Op de mastermiddag van 28 februari beantwoordde zij allerlei vragen van masterkiezers.

Vinden studenten het over het algemeen moeilijk om een master te kiezen?
    “Dat ligt eraan; ik weet het natuurlijk alleen van de mensen die bij ons komen. Het is een belangrijke keuze, maar over het algemeen geen hele grote ommezwaai. Een TU/e-bachelor- student gaat niet ineens psychologie studeren. En het hele onderwijstraject zit al vol keuzemomenten. Dat begint op de basisschool met het kiezen van je vervolgopleiding, dan een profiel, en ook later: werken is ook keuzes maken. Het is mooi dat dat keuzemoment er voor de master ook is.”

Masteropleidingen lijken als paddenstoelen uit de grond te schieten. Is het een goede zaak dat er steeds meer keus is of zien studenten zo door de bomen het bos niet meer?
    “In theorie is het goed dat je keus hebt, maar in de praktijk is het bijna niet te doen. Ga eens een master zoeken op internet; je ziet inderdaad door de bomen het bos niet meer. Het zou een goede zaak zijn als de opleidingen ook echt verschillend zijn. Zelfs binnen 3TU is het verschil soms al moeilijk te bepalen.”

Wat is je belangrijkste tip?
    “Daar kan ik zo geen antwoord op geven want iedere student is verschillend, heeft een andere vraag of probleem. Wat ik wel tegen iedereen wil zeggen is: sta echt even goed stil bij je masterkeuze. Het is een moment dat ervoor gemaakt is om te reflecteren op wat je hebt gedaan en wat je wilt in de komende jaren, wat jouw route moet zijn.” (SK)

Drs. Wilma Groenendaal is one of five university career counselors at STU. At the ‘master afternoon’ on February 28, she answered all kinds of questions from future master students. Her advice for selecting a master: “Really take the time to stop and think about your choice”.