Biobrandstof buiten bereik
    Eerste onderzoeksvisitatie Industrial Design
    “We kunnen verder bouwen op een stevig fundament”
    3 maart 2011 - De faculteit Industrial Design heeft bij de eerste visitatie van haar onderzoek, die vorig jaar april werd uitgevoerd, goede resultaten behaald. De internationale visitatiecommissie liet weten onder de indruk te zijn van de enorme stappen die de faculteit, die in 2003 startte met de opbouw van het onderzoeksprogramma, in korte tijd heeft gezet. Decaan prof.dr.ir. Aarnout Brombacher, nu precies een jaar in functie, wil verder bouwen op dit stevige fundament.

Vier onderzoeksgroepen werden onderzocht: Designed Intelligence (DI), User Centered Engineering (UCE), Designed Quality in Interaction (DQI) en Business Process Design (BPD). Over de resultaten zegt decaan Brombacher: “Gemiddeld zaten wij op een schaal van 1 tot 5 net iets onder de 4, wat staat voor zeer goed. Voor een eerste keer is dat het beste wat je kunt wensen.”

De groep DQI van prof.dr. Kees Overbeeke springt er duidelijk bovenuit met drie vieren voor kwaliteit, productiviteit en relevantie en een vijf voor levensvatbaarheid.

Naast de ID-groepen in Eindhoven werden aan de Universiteit Twente drie groepen gevisiteerd die onder de faculteit voor Construerende Technische Wetenschappen vallen. Overall scoorden die groepen slechter dan de Eindhovense collega’s. Extra overleg op verzoek van die groepen met beoordelingsinstantie QANU heeft geleid tot een aanzienlijke vertraging van het uitkomen van het definitieve visitatierapport. Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft was al eerder beoordeeld.

Volgens Brombacher heeft zijn faculteit ervoor gekozen om de afgelopen jaren kwalitatief goede onderzoeksgroepen van elders te halen, zoals uit Delft, bij het Instituut voor Perceptie Onderzoek (IPO) en van de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences (IE&IS). “Dat zie je terug in de resultaten, dat zijn nog steeds goede groepen. Ze voelen zich goed bij elkaar”, aldus de decaan, die in maart 2010 het stokje overnam van ID-oprichter Jeu Schouten. Brombacher. “Wat je wel ziet, is dat ze van oorsprong een verschillend vocabulaire hebben. Neem het woord ‘design’, dat wordt zelfs binnen de faculteit op verschillende manieren gebruikt. Vandaar dat de visitatiecommissie zegt: ‘Je hebt vier goede blokken: DI, UCE, DQI en BPD, bouw verder op dit stevige fundament’.”

Brombacher is blij met de beoordeling: “De tien jaar dat de faculteit nu bestaat, is er gebouwd aan een fantastisch bouwwerk. Het CvB vertelde bij het bespreken van de resultaten dat ze van een volwassen faculteit nog betere resultaten verwacht. Daar zijn we het helemaal mee eens. Dat we in tien jaar zo’n bouwwerk hebben kunnen neerzetten, maakt het voor mij heel dankbaar werk om hier Jeu Schouten op te volgen en hieraan verder te bouwen. De fundamenten en de eerste etages liggen er. Daar moeten we nu mee verder. Tijdens de komende periode zal, naast het disciplinaire onderzoek, veel disciplineoverschrijdend onderzoek worden uitgevoerd binnen de thema’s van de TU/e en de sociaal-maatschappelijke thema’s gezondheid, vergrijzing en duurzaamheid. Mijn ideaal zou zijn dat, als iets nog ver van een eindproduct zit, je dan hier onderzoek doet en het product laat ontwikkelen. Op het moment dat je ziet dat het werkt, laat je het eindproduct door bedrijven ver uitontwikkelen. Zoals we dat nu ook met Adidas en Philips doen met een gezamenlijke roadmap. Daarbij moeten we blijven excelleren. Bedrijven willen alleen zaken doen met de beste onderzoeksgroepen.” (HK/IM)

The Department of Industrial Design’s research program received good reviews upon their first inspection last April. The international inspection committee was impressed by the department’s major progress in such a short time span. It was only in 2003 that ID started on the development of their research program. Dean prof.dr.ir. Aarnout Brombacher, who’s been in office for exactly one year now, wants to continue to build on these strong foundations.