Biobrandstof buiten bereik

Tamara Derksen wint Marina van Damme Beurs

4 maart 2011 - Ir. Tamara Derksen heeft donderdagavond 3 maart de Marina van Damme Beurs gewonnen. Ze kreeg in het Auditorium op de TU/e een cheque van negenduizend euro en een sculptuur. Er hadden zich 22 vrouwen ingeschreven voor de prijs, die bedoeld is om jonge vrouwelijke ingenieurs aan te moedigen in hun loopbaan. x1_s.jpg
    Ir. Tamara Derksen (rechts) in gesprek met juryvoorzitter ir. Elphi Nelissen. Foto: Bart van Overbeeke

Derksen (30) studeerde in 2006 af bij de faculteit Bouwkunde, richting fysische aspecten van de gebouwde omgeving. De Eindhovense wil de beurs gebruiken voor het schrijven van een boek over maatschappelijke vastgoedvraagstukken die samenhangen met het thema Ontgroening en Vergrijzing. Dit boek gaat de expertise vormen waarop ze haar eigen bouwkundig adviesbureau kan promoten. Derksen is al bezig met het opstarten van dit bedrijf.

De jury selecteerde uit 22 voordrachten drie kandidaten. Zij kregen tijdens de bijeenkomst in het Auditorium een aantal vragen over hun plan voorgelegd. Derksen kwam als beste uit de bus. “Haar plan past helemaal in de geest van Marina van Damme. Het is erg concreet en betekent voor Tamara Derksen persoonlijk een omslag in haar kansen op de arbeidsmarkt. Het boek zal haar bekendheid geven”, aldus de jury.

De tachtigjarige initiatiefneemster van de beurs, Marina van Damme, wil met de prijs jonge vrouwelijke ingenieurs in de wetenschap of het bedrijfsleven stimuleren om zich verder te verdiepen of te verbreden in hun loopbaan. De prijs is nu voor de tweede keer uitgereikt aan de TU/e. Ook aan de technische universiteiten in Twente en Delft worden de beurzen verstrekt.

Behalve de hoofdprijs voor Derksen waren er aanmoedigingsprijzen van duizend euro voor dr.ir. Alina van der Giessen en dr.ir. Masi Mohammadi. De winnaars van de aanmoedigingsprijzen, beschikbaar gesteld door het Universiteitsfonds Eindhoven (UFe). Beiden zijn vorig jaar gepromoveerd. (CvK)

On Thursday night, March 3, ir. Tamara Derksen won the Marina van Damme grant. In the Auditorium of TU/e she was awarded a nine-thousand euro check and a statuette. 22 women had registered for the prize that is aimed at stimulating the careers of female engineers.