Biobrandstof buiten bereik

Promovendus Technische Natuurkunde verblijft in Japan
    "Hun ogen spreken boekdelen"

16 maart 2011 - Ir. Stefan Voeten, promovendus bij de faculteit Technische Natuurkunde, werkt momenteel aan de universiteit van Kumamoto in Japan. Hij is 2 maart aangekomen en blijft in principe tot en met 21 april. Hij zit ver van het rampgebied, maar houdt de optie open om eerder terug te gaan. x21_s.jpg
    TU/e-promovendus Stefan Voeten.

“Veel mensen hebben familie in de getroffen gebieden”, vertelt Voeten in een reactie per e-mail. “De meeste familieleden en vrienden zijn terecht en oké. Maar van een enkeling is nog niks bekend. Als ze je dat vertellen, spreken hun ogen boekdelen. De koude rillingen gaan over je rug en je voelt je als mens heel klein en kwetsbaar.”

Voeten voert experimenten uit aan de universiteit in Kumamoto, in het zuiden van Japan op het eiland Kyushu. Dit ligt op zo’n 850 kilometer ten zuidwesten van Tokio en zo’n duizend kilometer ten zuidwesten van Fukushima. Hij heeft weinig gemerkt van de aardbevingen en de tsunami.

“De situatie lijkt hier weinig zorgwekkend. Ik heb bijvoorbeeld nog niet gezien dat mensen eten en drinken inslaan. Er wordt wel veel over gesproken. Studenten zamelen geld in bij de kantine en tijdens lessen wordt genoemd dat je geld en bloed kunt doneren en zuinig (op zijn minst bewust) moet zijn met elektriciteit.

Nu nemen de zorgen over de kernreactoren erg toe. Sommigen hebben geen idee wat ze moeten verwachten, anderen denken dat het niet gaat lukken om de reactoren onder controle te houden.”

“Het heeft niet mijn voorkeur om eerder naar huis te gaan, maar ik wacht ook niet graag op radioactieve regen. Ik weet nog niet wat ik ga/moet doen, maar inventariseer nu wat mijn opties zijn.” (JvG)

PhD student Applied Physics in Japan
    Ir. Stefan Voeten, PhD student with the Department of Applied Physics, is currently working at the University of Kumamoto in Japan. He arrived on March 2 and intends to stay until April 21. Although he is far from the affected area, early return is an option.