Biobrandstof buiten bereik
    TU/e qua samenwerking bedrijfsleven nog steeds wereldtop
    8 maart 2011 - De TU/e behoort qua onderzoekssamenwerking met het bedrijfsleven nog steeds tot de tien best presterende onderzoeksuniversiteiten ter wereld. Ook de TU Delft mag zich daartoe rekenen. Van de wetenschappelijke publicaties van deze universiteiten kwam in de periode 2006-2008 tien tot twintig procent tot stand in samenwerking met onderzoekers uit het bedrijfsleven.

Een en ander blijkt uit het deze week gepubliceerde University-Industry Research Cooperation (UIRC) Scoreboard 2011 van het Centrum voor Wetenschaps- en Technologiestudies (CWTS) van de Universiteit Leiden. De Top-10 omvat naast de TU/e en de TU Delft twee universiteiten uit Japan (Tokyo Institute of Technology en Keio University in Tokyo) en Zweden (University of Gothenburg en KTH Royal Institute of Technology in Stockholm) en één uit Denemarken (DTU Technical University of Denmark in Lyngby, tevens een strategisch partner van de TU/e), Finland (University of Helsinki), Noorwegen (Norwegian University of Science and Technology in Trondheim) en de Verenigde Staten (Rensselaer Polytechnic Institute in Troy, New York).

Het CWTS nam de vijfhonderd grootste onderzoeksuniversiteiten ter wereld onder de loep en ging na welk deel van hun onderzoekspublicaties in de Web of Science-database van Thomson Reuters in samenwerking met het bedrijfsleven tot stand kwam. Dit over de periode 2006-2008. Per universiteit wordt in het Scoreboard vermeld in welke range deze scoort voor wat betreft het absoluut aantal co-publicaties met het bedrijfsleven, het aandeel co-publicaties met bedrijfsleven in totaal aantal publicaties en de positie van de universiteit qua aandeel co-publicaties binnen het totaal van onderzochte universiteiten.

In de 2009-editie van het UIRC Scoreboard publiceerde het CWTS nog exacte scores per universiteit. Toen eindigde de TU/e met een UIRC-score van 11 procent als eerste van de 350 grootste onderzoeksuniversiteiten ter wereld. De TU Delft behaalde toen met een score van 8 procent samen met vijf andere universiteiten een gedeelde vierde plaats.

In absolute aantallen realiseerden negen van de vijfhonderd grootste onderzoeksuniversiteiten in de wereld in de periode 2006-2008 meer dan vijftienhonderd co-publicaties met onderzoekers uit het bedrijfsleven: vier uit Japan, vier uit de Verenigde Staten en één uit Canada. Een 24-tal universiteiten (waaronder de Universiteit Utrecht) realiseerde tussen de 1001 en 1500 co-publicaties. In totaal 109 universiteiten (waaronder tien Nederlandse) scoorden tussen de 501 en 1000 co-publicaties met het bedrijfsleven.

Zie ook de website van het CWTS voor meer informatie over het UIRC Scoreboard 2011:

As far as research collaborations with businesses go, TU/e is still in the world's top ten of research universities with the best results. TU Delft is, too. Of all of both universities' scientific publications from 2006-2008, ten to twenty per cent was a joint effort with reseachers from the business community.