Biobrandstof buiten bereik
    Universiteiten verdeeld over beurspromovendus
    8 maart 2011 - Nederlandse universiteiten reageren verdeeld op de plannen om promovendi een beurs te geven in plaats van een salaris. De staatssecretaris van onderwijs, Halbe Zijlstra, overweegt om de universiteiten meer vrijheid te geven op dit gebied. De TU/e staat samen met de universiteiten van Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Groningen positief tegenover de hiervoor benodigde wetswijziging. Twente, Nijmegen en Wageningen zijn juist tegen de plannen.

Door de wetswijziging kunnen universiteiten promovendi opgeven als student in plaats van werknemer. Hierdoor hoeven ze geen sociale premies af te dragen, dit scheelt ongeveer een kwart in de kosten.

Voorstanders kunnen zich vinden in het plan omdat het gebruik van een promotiebeurs beter aansluit bij de internationale werkwijze. De TU/e vindt het daarnaast geen zinnige besteding van overheidsgeld dat ze voor buitenlandse promovendi premies betalen waar nooit aanspraak op wordt gemaakt. Op de TU/e speelt de discussie wel minder dan op andere universiteiten. De universiteit wil de regeling dan ook alleen gaan gebruiken voor buitenlandse promovendi.

Peter van Dam, woordvoerder van het College van Bestuur, legt uit: “Op dit moment maken we ons vooral zorgen over het wegvallen van de FES-middelen en de bezuinigingen op de innovatiesubsidies, waardoor we met een forse verlaging van onze onderzoeksomzet te maken krijgen. We hebben straks een kwart minder promotieplaatsen dan we hier de afgelopen jaren gewend waren.”

De Universiteit Twente ziet wel nadelen. “Zeker in de technische onderzoeksrichtingen is het nu al lastig genoeg om promovendi te vinden. Als promoveren financieel onaantrekkelijker wordt, zullen nog minder Nederlandse afgestudeerden de stap zetten en in plaats daarvan kiezen voor het bedrijfsleven.” (HOP/GvdN)

Dutch universities take different stances on the plans for remunerating PhD students with grants instead of salaries. State Secretary of Education Halbe Zijlstra is considering to give universities more freedom in the matter. Currently, TU/e as well the universities of Amsterdam, Rotterdam, Utrecht and Groningen are in favor of the amendment needed for the change. Twente, Nijmegen and Wageningen on the other hand, are against the plans.