Oog op de toekomst
    Nieuws | Mens
    “Ik wil graag kennismaken met het bedrijfsleven”

Siddharth Chunduri uit India zit in het eerste jaar van zijn master Embedded Systems (ES) en wil als onderdeel hiervan graag op stage. Bij ES is het echter niet mogelijk om als student met een buitenlandse vooropleiding stage te lopen. Het ministerie van Onderwijs heeft laten weten dat dit beleid niet strookt met de Nederlandse wetgeving.

Wat vind je ervan dat je als buitenlandse student niet op stage mag?
    “Ik wil niet zeggen dat de opleiding het mij verbiedt om op stage te gaan, maar de bestaande regels maken het wel bijna onmogelijk. Ik kwam naar de TU/e om praktische ervaring op te doen, dan is het vervelend als dit niet mogelijk blijkt te zijn.”

Had je ook voor de TU/e gekozen als je vooraf had geweten niet op stage te kunnen?
    “De TU/e heeft een geweldige reputatie, ik zou dus toch wel voor deze universiteit gekozen hebben. Ik was alleen wel een andere opleiding dan ES gaan doen, één waar ik als buitenlandse student wél op stage had gekund.”

Wat vind je van de reden die Embedded Systems geeft voor het stagebeleid?
    “Als reden geven ze dat buitenlandse studenten niet bekend zijn met de bedrijfscultuur in Nederland, daar zit wel wat in. Ik had zelf ook moeite om me aan te passen aan de manier van werken aan de universiteit hier. Ik vind alleen dat dit geen reden kan zijn om mensen een stage te ontzeggen. Hierdoor kunnen ze namelijk geen kennismaken met het bedrijfsleven en dat terwijl er rond Eindhoven zoveel ondernemingen zitten waar wij veel kunnen leren.”

Zie je dankzij de uitspraak van het ministerie een nieuwe kans om toch op stage te kunnen?
    “Ik heb hierover, samen met andere studenten, al contact gezocht met ES. De opleiding laat weten dat het voor ons misschien toch mogelijk is stage te lopen, maar dan moeten we wel kunnen bewijzen dat dit meerwaarde heeft voor onze master. Ik ben alleen bang dat het veranderen van de regels voor mij te lang gaat duren, als ik straks in het tweede jaar zit is de mogelijkheid op een stage verkeken.” (GvdN)

Siddharth Chunduri is a first-year master student of Embedded Systems (ES) and as part of his program he’d like to do an internship. However, ES does not allow students with a foreign bachelor degree to apply for an internship. Instead, they are forced to attend regular classes. The Ministry of Education already pointed out the policy is not in line with Dutch law.