Oog op de toekomst
    Geen zacht randje aan harde knip
    31 maart 2011 - De ‘harde knip’ tussen bachelor en master moet niet te star zijn. Een CDA/VVD-motie van die strekking werd dinsdag door de Tweede Kamer aangenomen. Toch gaan studenten daar weinig van merken. Aan de TU/e wordt de maatregel in september 2012 ingevoerd.

Hogescholen en universiteiten moeten de harde knip uiterlijk september 2013 hebben ingevoerd. Maar bachelor-studenten die nog maar een paar studiepunten nodig hebben, moeten eigenlijk alvast aan hun master kunnen beginnen, vond CDA-kamerlid Sander de Rouwe. Hij diende een motie in waarin hij vroeg de wet niet ‘te star’ uit te voeren voor zulke studenten, en ook te zorgen dat ze op meer momenten in het jaar tentamens kunnen herkansen en aan een master kunnen beginnen. VVD-kamerlid Anne-Wil Lucas zette haar naam er ook onder. Staatssecretaris Zijlstra vroeg daarop aan Lucas of zij bedoelde dat instellingen hun zaken goed voor elkaar moeten hebben voor ze de harde knip invoeren, zodat studenten niet de dupe worden van gebrekkige organisatie. Dat beaamde ze. Ze wil -anders dan De Rouwe- beslist geen zachtere knip: “Het gaat mij erom dat het mogelijk moet zijn om op tijd te studeren. Die randvoorwaarde vind ik heel erg belangrijk.”

Maandag berichtte dr.ir. Faas Moonen, voorzitter van de commissie die zich bezighoudt met de implementatie van de maatregel aan de TU/e, over de huidige stand van zaken. Volgens Moonen gaan de ontwikkelingen op dit moment vrij hard. Er is inmiddels een concept jaarrooster vastgesteld. Maar sommige opleidingen worstelen volgens hem op dit moment nog met het inpassen van meerdere instroommomenten voor de masterfase. “We zitten op schema, maar er moet nog heel wat gebeuren”, aldus Moonen. (HOP/HK)

The rigid dividing line between bachelor and master degrees could be a little less strict. Last Tuesday, a motion of that kind from CDA and VVD was passed in the House of Representatives. Still, students will hardly notice any differences. At TU/e, the new measure will be implemented in September of 2012.