Oog op de toekomst
    Bachelorstudent Wiskunde publiceert Europees
    31 maart 2011 - Het bachelorproject van Wiskundestudent Johan de Jong heeft geleid tot een publicatie in een internationaal tijdschrift. In juni verschijnt een artikel over De Jongs project in het maandblad van de European Mathematical Society (EMS).

Het maandblad van de EMS is een populair wiskundetijdschrift dat kiest voor toegankelijk onderzoek. Het heeft zo’n 2.500 individuele abonnees bovenop een groot aantal institutionele abonnees, vertelt dr.ir. Jan Draisma, die de student bij het project begeleidde en co-auteur is van het bewuste artikel. De Jong, inmiddels bezig met een master informatica (hij behaalde twee bachelors, wiskunde en informatica), is erin geslaagd om oneindig veel voorbeelden te vinden die het zogenaamde vermoeden van Casas-Alvero ondersteunen.

De Spaanse wiskundige Eduardo Casas-Alvero vermoedde dat als een functie (van graad n) nulpunten gemeenschappelijk heeft met al zijn afgeleiden (tot en met orde n-1), je deze functie kan schrijven in de vorm f(x) = a(x+b)^n. Dit zou gelden voor functies van een willekeurige graad. Draisma: “In zijn algemeenheid is dit vermoeden nog niet bewezen, maar er waren al wel oneindig veel voorbeelden gevonden. Johan heeft hier nog eens oneindig veel voorbeelden aan toegevoegd.”

De universitair docent is enthousiast over de publicatie. “Het blad van de European Mathematical Society wordt door veel professionele wiskundigen gelezen, dus dit is een hele eer, zeker voor een bachelorproject.” (TJ)

Mathematics student Johan de Jong’s bachelor project will be covered in an international journal. In June, an article on De Jong’s project will appear in the Journal of the European Mathematical Society (EMS). The student discovered endless examples substantiating the Casas-Alvero conjecture.