Oog op de toekomst

Misverstand rond wetgeving dreigt studenten dakloos te maken

1 april 2011 - Vijf TU/e –studenten dreigen per 1 mei uit hun huis aan de Jan van de Capellelaan in Eindhoven te worden gezet. Hun huisbaas heeft voor dit jaar geen omzetvergunning aangevraagd, deze is sinds 2007 verplicht voor verhuur van een woning aan meerdere personen. Volgens de studenten laat de communicatie vanuit de gemeente over de ontbrekende vergunningen te wensen over.

Het vijftal kreeg afgelopen november een brief waarin stond dat er per 1 april een ‘illegale situatie’ zou ontstaan doordat de huisbaas niet over de juiste vergunning beschikt voor verhuur van de woning aan studenten. “Het was voor onze huisbaas ook de eerste keer dat hij dit las. De wetsverandering heeft schijnbaar wel in Groot Eindhoven gestaan, maar die ontvangt hij in zijn woonplaats Leende niet”, vertelt Robert-Jan van der Vorm, bewoner en vierdejaars student Biomedische Technologie aan de TU/e.

Het bericht kwam als donderslag bij heldere hemel voor Van der Vorm en zijn huisgenoten: “We hebben nooit een brief ontvangen over de ontbrekende vergunningen. Sommige huisgenootjes wonen hier al drie jaar en moeten nu plotseling weg.” De gemeente dreigt in de brief met een boete van 36.000 euro voor de huisbaas en met ‘verdere maatregelen’ wanneer de studenten niet vertrekken.

De vijf hebben al hun hoop gevestigd op een onafhankelijke commissie die gemeente adviseert over de situatie. De uitzettingsdatum is al verlaat van 1 april naar 1 mei, zodat de commissie de zaak eerst kan behandelen. Dit advies is volgens Van der Vorm echter niet bindend, de gemeente kan ervoor kiezen de uitspraak van de commissie naast zich neer te leggen. Hiervoor is Van der Vorm nu juist bang omdat de gemeente minder studentenwoningen wil in de wijk . “We wonen in een krachtwijk en de gemeente heeft het continu over een te lage stand van de buurtthermometer, dat ding schijnt nogal belangrijk te zijn.” De buurthermometer is een peilmethode waarbij bewoners signalen kunnen afgeven over de buurt waarin zij wonen. Op basis van hiervan worden potentiële achterstandsgebieden aangewezen.

Ook gemeenteraadslid Ferry van den Broek (VVD) is niet blij met de gang van zaken. Van den Broek heeft daarom het college van B en W tijdens de raadsvergadering van woensdag 30 maart om opheldering gevraagd. Hij wil onder andere weten of het college bereid is coulant om te gaan met studenten die hun woning moeten verlaten, ook wil hij huiseigenaren alsnog in de gelegenheid stellen een omzetvergunning aan te vragen. Het college heeft zes weken om te antwoorden.(GvdN)

Five TU/e students may lose their homes at the Jan van Capellelaan in Eindhoven as per May 1. Their landlord didn't apply for a sales license for this year. The license is compulsory for people who want to rent their house to more than one person, and has been since 2007. According to the students, the city's communication regarding the missing permits has been far from perfect.