Oog op de toekomst
    Oppositie roept op tot protest tegen langstudeerboete
    4 april 2011 - In een YouTube-video roepen kamerleden van oppositiepartijen PvdA, SP, GroenLinks en D66 studenten op om 12 april opnieuw te gaan demonstreren tegen de langstudeerboete. “Het is één voor twaalf.”

De Tweede Kamer debatteert half april voor de laatste keer over de langstudeerwet van staatssecretaris Halbe Zijlstra. Wie meer dan een jaar studievertraging oploopt gaat –als het kabinet zijn zin krijgt– bijna vijfduizend euro collegegeld betalen. Die maatregel moet per 1 september ingaan en geldt ook voor de huidige studenten die al studievertraging hebben opgelopen.

“Hoe meer studenten komen protesteren, hoe groter de kans dat de regering het plan moet intrekken”, zegt SP-kamerlid Jasper van Dijk in het filmpje. Volgens de oppositie worden vooral ambitieuze studenten door de maatregelen getroffen.

De demonstratie op het Plein in Den Haag wordt georganiseerd door Studenten in actie. Op de Facebook-pagina geven bijna driehonderd studenten aan dat zij zullen komen demonsteren. Maar er zijn er ook tientallen die laten weten dat ze niet kunnen komen vanwege tentamens of stage.

In januari stonden twintigduizend studenten op het Haagse Malieveld om de staatssecretaris ervan te overtuigen zijn plannen van tafel te halen. Ook hoogleraren protesteerden, maar het leverde vooralsnog niets op. (HOP)

Opposition calls for protest
    April 4, 2011 – By means of a YouTube video, MPs for opposition parties PvdA, SP, GroenLinks and D66 are calling on all students to organize another demonstration against the fine for extended studying on April 12. “We’re on the brink of disaster.” Mid-April, the House of Representatives will be debating about State Secretary Zijlstra’s bill on extended studying. Whoever has to delay completion of their studies by at least one year, will have to – as far as the current government is concerned – pay close to five thousand euro in tuition fees. The bill should be enacted starting September, and will also apply to current students who are already delayed.