Oog op de toekomst
    Tech United opnieuw ‘Europees kampioen’
    4 april 2011 - Het robotvoetbalteam Tech United heeft in Maagdenburg de RoboCup German Open 2011 gewonnen. Afgelopen zondag versloeg het TU/e-team in de finale van de mid-size league het team van de universiteit van Stuttgart met 3-0. Het is de na 2008 en 2010 de derde keer dat de TURTLES van Tech United de officieuze Europese titel binnenslepen. x6_s.jpg
    TU/e-robots: TURTLE (met bal) en de zorgrobot Amigo.

Van de elf gespeelde wedstrijden wonnen de robots van Tech United er tien en eindigde er één in een gelijke stand. Het doelsaldo is misschien nog wel indrukwekkender: 105 voor en 7 tegen. De zege leverde aardig wat media-aandacht op; zo werd teamcoach dr.ir. Roel Merry maandagochtend onder meer geïnterviewd voor Radio 1. Hij vertelde daar over de groeiende vorm die de nieuwe keeper tijdens het toernooi had tentoongespreid: voor het eerst speelde Tech United met een robot die speciaal voor het keeperswerk is ontworpen. “In de latere wedstrijden wist onze keeper zelfs lobjes met zijn uitschuifbare rekje te stoppen.”

Tijdens de laatste poulewedstrijd demonstreerden hadden de TURTLES bovendien een primeur met een nieuwe tactiek: de steekpass. De via WiFi met elkaar verbonden robots zijn voorzien van camera’s met zicht over 360 graden. Dit zorgt voor een combinatie van ultiem overzicht en welhaast telepatische communicatie, waardoor de robots van Tech United in staat bleken om te anticiperen op elkaar bewegingen en zo de vrijstaande man te vinden.

Voor het eerst was Tech United ook vertegenwoordigd in de zogeheten @Home-klasse van RoboCup. De kersverse zorgrobot Amigo eindigde als zesde van de acht deelnemende robots. Ir. Janno Lunenburg, leider van het Amigo-team, toont zich tevreden over de eerste deelname: “Je kunt altijd problemen verwachten, maar we hebben veel vooruitgang geboekt deze dagen en genoeg bijgeleerd.” In de @Home-competitie moeten de deelnemende robots diverse huishoudelijke taken uitvoeren, zoals bijvoorbeeld het pakken van een pak melk uit de koelkast.

Ook de humanoid robot TUlip van TU/e-team EINdroid was aanwezig in Maagdenburg. De TUlip verzorgde daar echter slechts demonstraties bij gebrek aan tegenstanders in de adult-size humanoid league.

De volgende grote test voor de TU/e-robots is het wereldkampioenschap, dat van 5 t/m 11 juli wordt gehouden in Istanbul. (TJ)

Tech United ‘European Champion’ once again
    April 4, 2011 – The Tech United robot soccer team has won the 2011 RoboCup German Open in Magdeburg. Last Sunday, the TU/e team beat that of Stuttgart University by 3-0 in the mid-size league finals. After winning in 2008 and 2010, this is the Tech United TURTLES’ third victory at the semi-official European championships. TU/e robots: TURTLE (in possession of ball) and care robot Amigo. Out of eleven games, the Tech United robots won ten and saw one end in a draw. The goal difference might even be more impressive: they scored 105 goals and conceded only 7. Their victory yielded quite some media coverage; on Monday morning, for example, team coach dr.ir. Roel Merry was interviewed by Radio 1. He talked about the growth displayed by the new goalkeeper during the tournament. It was the very first time Tech United lined up a robot that was especially designed for goalkeeping. “In later games our goalie even managed to stop high balls with his extending rack.”