Oog op de toekomst
    Ook frauderende tante beboeten?
    6 april 2011 - De PvdA volhardt in haar standpunt dat staatssecretaris Halbe Zijlstra van hoger onderwijs bij studiefinancieringsfraude ook medeplichtigen moet aanpakken. Jaarlijks wordt door studenten voor 40 à 55 miljoen euro gefraudeerd. x9_s.jpg

Sommige studenten schrijven zich bij de gemeente op een verkeerd adres in -bijvoorbeeld op het adres van een tante- terwijl zij feitelijk bij hun ouders blijven wonen. Dat levert 171 euro extra basisbeurs per maand op.

Zijlstra gaat de wet aanpassen, zodat hij zulke studenten kan beboeten. De PvdA vroeg al eerder of de staatssecretaris ook medeplichtigen wil bestraffen. Dat was hij van plan, maar in januari antwoordde hij daar van af te zien na overleg met het Openbaar Ministerie. Het zou te ingewikkeld zijn om te bewijzen dat zij bewust hadden geholpen bij de fraude.

Maar volgens PvdA-kamerlid Jadnanansing kan dit bij bijstandsfraude wel, dus vraagt ze Zijlstra te kijken of hij dezelfde methoden kan hanteren. Voormalig minister Plasterk stelde in 2009 voor om stufi-fraudeurs en medeplichtigen te beboeten. Staatssecretaris Zijlstra nam het wetsvoorstel over en maakte het nog strenger: de boete werd hoger en studenten mogen maar één keer de fout ingaan. Vanmiddag wordt er in de Tweede Kamer gedebatteerd over de fraude met de uitwonende beurs. (HOP)

Fine fraudulent aunt?
    PvdA is maintaining the opinion that State Secretary Halbe Zijlstra of higher education should also fine accomplices when it comes to fraud with student grants. Every year, student frauds cost the government 40 to 55 million euro. Some students register at another address in the same city – with their aunt, for example – while they are actually still living with their parents. It brings in an extra 171 euro a month for a basic grant. Zijlstra is about to change the law in order to be able to fine fraudulent students. PvdA wants accomplices to be fined as well. This afternoon, the House of Representatives will debate on fraud regarding grants for students living away from home.