Bestuurswerk duur betaald
    Volgend collegejaar geen witte fietsen meer
    21 april 2011 - De gemeente Eindhoven en de TU/e moeten bezuinigen en stoppen daarom met het witte fietsenplan. Dat hebben de universiteit en de gemeente woensdag laten weten. Studenten zullen op zoek moeten gaan naar goedkope alternatieven van vervoer.

De witte fietsen hebben sinds 2007 gretig aftrek gevonden. In totaal zijn er de afgelopen vier jaren zo’n achthonderd tweewielers met het logo van de TU/e verstrekt. Per fiets werden de kosten gedeeld. Dat kwam neer op 140 euro ieder voor de gemeente, universiteit en de student.

Opvallend was het grote aantal buitenlandse masterstudenten, Chinezen en Indiërs voorop, die gebruik maakten van de regeling. Van alle studenten op een witte fiets kwam ongeveer de helft uit het buitenland.

Zowel de TU/e als de gemeente heeft jaarlijks 25.000 euro meebetaald aan het project. De financiële steun was bedoeld om het imago van ‘Eindhoven studentenstad’ op te krikken. De opvallende witte Batavusfietsen moesten het stadsbeeld gaan kleuren en het studentikoze karakter versterken.

Dat voornemen is ten dele geslaagd, maar krijgt nu wegens geldgebrek geen vervolg. Volgens projectleider Tom Baars van het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU) zijn er nog achttien witte fietsen te verdelen onder het motto: wie het eerst komt, het eerst maalt.

Baars betreurt de stopzetting van het fietsenproject. “De regeling is redelijk succesvol geweest. Hoewel 140 euro voor sommige studenten nog erg veel geld is, konden we de fietsen zonder veel reclame altijd makkelijk kwijt. Er zat een stijgende lijn in. Daar komt nu helaas een einde aan.” (FvO)

The city of Eindhoven and TU/e have to economize and therefore decided to terminate the white-bike plan. Students will have to be on the lookout for other cheap ways or transport, the city and university said last Wednesday. In the past four years, some eight hundred bikes bearing the TU/e logo have been distributed. For each bike, the costs were split: the city, university and the student each paid 140 euro.