TU/e als thuishaven
    Onderwijsfaculteiten voelen zich harder geraakt door bezuinigingen
    26 mei 2011 - Voor de twee faculteiten aan de TU/e die de meeste studenten herbergen, Bouwkunde en Industrial Engineering & Innovation Sciences (IE&IS), hebben de bezuinigingen die de komende jaren gerealiseerd moeten worden een grotere impact dan bij faculteiten met veel tweede- en derde-geldstroom-onderzoek. Bij IE&IS is een volledige vacaturestop onvermijdelijk en bij Bouwkunde wordt gevreesd voor een sterk toenemende onderwijsdruk.

Jos Hermus, directeur bedrijfsvoering bij IE&IS, zegt dat voor het behalen van het minst slechte bezuinigingsscenario bij zijn faculteit al direct drastische ingrepen noodzakelijk zijn. “We moeten een bezuiniging realiseren die uit moet komen tussen een bedrag van iets onder de miljoen tot 1,4 miljoen in het slechtste geval”, vertelt Hermus. “Om alleen al dat eerste bedrag te kunnen halen, zal bij IE&IS een volledige vacaturestop noodzakelijk zijn. Dat betekent dat we in ons onderwijs zaken moeten stopzetten. Bij faculteiten met veel tweede- en derde-geldstroom-onderzoek is de bezuiniging nu meer een cashflow probleem. Ik zie bijvoorbeeld dat een faculteit als Werktuig-bouwkunde er veel gemakkelijker mee om kan gaan. Bij ons tasten de bezuinigingen direct het onderwijs-proces aan. Ik hoop dat het College van Bestuur straks bij het opmaken van het totaalbeeld nog eens serieus kijkt waar nu per faculteit op ingegrepen wordt.”

Paul Scholte, directeur bedrijfsvoering bij Bouwkunde, maakt zich onder meer zorgen over de effecten die de bezuinigingen zullen hebben op de onderwijsdruk. Als de instroom gelijk blijft aan die van vorig jaar -toen stroomden van het vwo zo’n 250 studenten in- zou het volgens hem nog net te doen zijn. “Maar als de instroom boven de driehonderd studenten uitkomt, hebben we echt een probleem”, aldus Scholte. Bij het slechtst mogelijke bezuinigingsscenario moet Bouwkunde 1,3 miljoen besparen. Volgens Scholte zullen cruciale leerstoelen dan niet meer bezet kunnen worden. Dat zijn volgens hem ingrepen “waarbij je jezelf vragen gaat stellen over het bestaansrecht van de opleiding.” (HK)

Lees meer over de bezuinigingsplannen op “Personeel naar huis sturen,
    dat gaan we dus niet doen”
    .

For the two TU/e departments harboring the most students, Architecture, Building & planning and Industrial Engineering& Innivation Sciences (IE&IS), the cutbacks for the years to come will have a more substantial impact than for departments with research benefiting from more second and third-party cash flows. At IE&IS, a full hiring freeze is inevitable. Architecture, Building & Planning fears a strong increase in pressure on education.