TU/e als thuishaven
    “Medezeggenschap is soms best een gedoe”
    26 mei 2011 - Moeten we meer gebruikmaken van social media? Hoe betrekken we jongeren bij medezeggenschap? Hoe verhouden interne en externe medezeggenschap zich? Welke taken hebben de vakbonden? Formeel of informeel? Het zijn enkele van de discussiepunten die dinsdag de revue passeerden tijdens de conferentie over medezeggenschap die aan de TU/e werd gehouden. Hapklare oplossingen waren er nog niet aan het eind van de dag, maar wel veel ideeën.

“Medezeggenschap is soms best een gedoe”, stelt TU/e-bestuurslid mr. Jo van Ham in zijn praatje aan het begin van de dag. Volgens hem gaat het redelijk tot goed met de medezeggenschap aan de TU/e en andere universiteiten, maar is er noodzaak tot verandering. Hij ziet zelf bijvoorbeeld heil in een flexibelere cao waarbij universiteiten meer zelf kunnen bepalen en hij bepleit gezamenlijk werken aan een lange termijnvisie. “Het gaat soms teveel in een vroeg stadium over de details.”

Roald Damoiseaux en Sandra van Tienhoven bezoeken de conferentie vanuit studentenfractie Groep-één. Volgens hen is er onder studenten voldoende animo voor medezeggen-schap, maar ontbreekt het aan de TU/e aan jonge medewerkers in de universiteitsraad. Ze menen dat ze volop kunnen meedenken over allerlei zaken. Een verbeterpuntje is volgens de twee de vaak formele gang van zaken. “Als je informeel met elkaar spreekt, bereik je vaak meer.”

Martin van Gessel, cao-onderhandelaar voor CNV Publieke Zaak, draait al heel wat jaren mee in de medezeggenschap. “Natuurlijk botste het wel eens, maar de Colleges van Bestuur aan de TU/e hebben altijd naar me geluisterd. Het gaat er hier best harmonisch aan toe.” Voor Van Gessel is het vandaag duidelijk geworden dat de medezeggenschappers meer met social media moeten doen en dat er nog meer draagvlak moet komen voor het werk van de raden en bonden. Hij zal de veranderingen zelf niet meer van dichtbij meemaken. De medezeggenschapper in hart en nieren stopt er binnenkort mee en gaat aan de slag als buschauffeur. (JvG)

Should we increase our use of social media? How do we involve youth in student participation? How do internal and external participation relate? What are the unions’ tasks? Formal, or informal? These are some of the discussion topics that were talked about at the conference on participation that was held at TU/e last Tuesday. The end of the day offered no instant solutions, but there sure were a lot of ideas.