TU/e als thuishaven
    Carrièretips voor een baan als topman
    26 mei 2011 - Hij heeft de gedroomde loopbaan voor veel TU/e-studenten: ir. Gerard Kleisterlee. Op uitnodiging van de Eindhovense studentenafdeling van ingenieursvereniging KIVI NIRIA gaf de oud-CEO van Philips dinsdagavond een lezing in het Auditorium. Kleisterlee sprak tijdens over zijn loopbaan bij Philips, de TU/e, de toekomst van Europa en het Verre Oosten.

Met zo’n tweehonderd inschrijvingen zit de Blauwe Zaal van het Auditorium vol. Kleisterlee spreekt beheerst en vol zelfvertrouwen, aan alles merk je dat hij tien jaar lang een multinational geleid heeft.

Kleisterlee vertelt over het verloop van zijn carrière, vanaf de lagere school tot aan zijn functies bij Philips. Over zijn ambitie om naast zijn technische basis ook meer managementtaken te vervullen, zijn tijd in Taiwan en uiteindelijk zijn doorbraak bij de top van Philips. Angst of onzekerheid zijn voor Kleisterlee nooit factoren geweest waarop hij beslissingen nam. Eén van de tips die de Elektrotechniek-alumnus het publiek meegeeft is dan ook: “Denk niet teveel na over je carrière, maak keuzes en ben niet bang.”

Als Europa zich kan verenigen en zich in de toekomst meer als één partij kan presenteren, ziet Kleisterlee de toekomst van de ingenieur rooskleurig in: “Onderwerpen van de toekomst zoals zuinig bouwen en het energievraagstuk zijn allemaal voer voor ingenieurs. Er moet binnen de EU alleen meer met één mond gesproken worden, de EU heeft meer inwoners dan de VS en verdient daarom een grotere economie.”

Op de vraag wat de oud-topman een tweede keer anders had gedaan, antwoordt hij: “Misschien was ik een wat actievere student geweest. Hoewel, ik heb het leuk gehad. We hebben lekker geroeid en gebiljart met zijn allen, en andere dingen gedaan”, zegt hij met een ondeugende blik.” (GvdN)

He has the perfect career as far as many TU/e students are concerned: ir. Gerard Kleisterlee. On invitation of the Eindhoven student department of engineering association KIVI NIRIA, the former CEO of Philips gave a lecture in the Auditorium last Tuesday night. At the second edition of the KIVI NIRIA CEO lecture series, Kleisterlee talked about his career at Philips, TU/e, the future of Europe and the Far East.