TU/e als thuishaven
    Eindhoven hoofdstad van de vleeskweek
    26 mei 2011 - De TU/e als centrum van het wereld-wijde kweekvlees-onderzoek. Het prestigieuze Amerikaanse blad ‘The New Yorker’ publiceerde op vrijdag 23 mei het artikel ‘Test-Tube Burgers’. Hierin gaat journalist Michael Specter opzoek naar vlees dat is vervaardigd in een laboratorium. Specter is erg onder de indruk van de Eindhovense universiteit. Specter: “The university, and particularly its department of Biomedical Engineering, has become the hub for research into growing meat.”

Om antwoord te krijgen op de vraag ‘Hoe lang duurt het nog voordat je in een laboratorium geproduceerd vlees kan eten’, reist Michael Specter de wereld rond op zoek naar de laatste ontwikkelingen rond kwekvlees. Tijdens zijn zoektocht komt hij uit in Nederland, dat hij het ‘Silcon Valley’ van het laboratoriumvlees noemt.

Bij de faculteit Biomedische Technologie (BMT) van de TU/e staat de journalist voor het eerst oog in oog met een ‘testtube burger’; een kluitje muizencellen van enkele millimeters groot. Hoewel Specter het aanzicht visueel zo aantrekkelijk noemt als ‘muizenuitwerpselen’, realiseert hij zich ook dat dit de weg is die bewandeld moet worden om vleeskweek op grote schaal mogelijk te maken.

Daisy van der Schaft is werkzaam binnen de groep Soft Tissue Biomechanics and Engineering en leidde Specter tijdens zijn bezoek aan de TU/e in januari rond in het laboratorium van BMT. Van der Schaft: “Natuurlijk vind ik het heel mooi dat ons onderzoek, maar zeker ook de groep, faculteit, universiteit en ook Eindhoven positief in de pers komt.” (GvdN)

TU/e is the center of global research into cultured meat, says renowned American monthly ‘The New Yorker’ in this week’s article titled ‘Test-Tube Bugers’. For the article, journalist Michael Specter went in search of meat that was created in a lab. The reporter is quite impressed with TU/e’s knowledge in the field.