TU/e als thuishaven
    Paviljoen voor Brainport
    1 juni 2011 - Ontwerp een paviljoen dat vandaag in Nederland te gebruiken is en over een aantal weken in China. Dat was de opdracht die dertien Bouwkundestudenten een half jaar geleden kregen voor de master Architecture. Het resultaat is zaterdag 4 juni te zien in het Van Abbe museum en volgende week in Vertigo op het TU/e-terrein. x13_s.jpg

Bouwkundestudenten ontwierpen een paviljoen. Hier het ontwerp ‘Halo Sphere’ van student Bram Chermin.

“Het belangrijkste is dat het paviljoen makkelijk op te bouwen en af te breken is”, zegt deelneemster Xaviera Burón Klose. Het doel van het paviljoen is volgens haar dat Brainport er de wereld mee kan over trekken om zichzelf te promoten. “Enkele studenten hebben ook meegenomen dat er een concert in te geven is, dat sluit mooi aan bij het project Muziek op de Dommel dat op dezelfde dag als onze presentatie in het Van Abbe is.”

Zelf maakte ze een paviljoen dat wat doet met de beleving van de bezoekers. “Een gek ding van hout en staal, met schuine wanden en gaten in de gevels waardoor je contact met buiten hebt. Vanwege de looproute er doorheen krijgt de bezoeker een bizar gevoel.”

Een andere student heeft verschillende bankjes verspreid over de stad en stelt voor dat bewoners die bij elkaar gaan zetten om er een paviljoen van te bouwen. De dertien maquettes zijn van 7 tot 10 juni in Vertigo te bezichtigen en op 14 juni zal het project worden afgesloten met een beoordeling van docent Tom Veeger. (NS)

Enkele andere ontwerpen, van links naar rechts, van boven naar onder:

Cubbination - Annika Frencken
    Dandeline - Xaviera Burón Klose
    Layered Waters - Nik Snellaars
    Onbenoemd - Thomas Henry
    Symbiosis - Peter van de Lageweg

Brainport pavilion
    Design a pavilion that can be used in the Netherlands today and in China in a few years’ time. It was an assignment presented to thirteen Achitecture master students of Architecture, Building & Planning six months ago. The result will be on display in the Van Abbe Museum on Saturday, June 4. Next week, the designs can be seen at Vertigo on campus.