TU/e als thuishaven
    Diamant -vooralsnog- zonder glans
    1 juni 2011 - Het idee is goed, nu alleen nog de financiën regelen om het ontwerp daadwerkelijk uit te voeren. Vier studenten Industrial Design bedachten een diamant die bovenop een Design Ride-taxi tijdens de Dutch Design Week kan komen. "Je ziet alles, behalve jezelf." x15_s.jpg
    Zo zou een Design Ride-taxi eruit kunnen zien tijdens de DDW.

Binnen TU/e-faculteit Industrial Design voeren tweedejaars studenten het assignment Design Rides uit. Ze bedenken hierbij een verfraaiing voor de taxi's die tijdens de Dutch Design Week bezoekers rondrijden naar de verschillende locaties in de stad.

De groep van Frits van Beek, Paul van Beek, Stijn Zoontjens en Fiona Jongejans ontwierp een diamant die, geheel bekleed met plexiglas spiegels, alles reflecteren. "Tijdens onze opleiding leren we om verder te kijken", zegt Frits van Beek. "Dat dragen we ook uit met dit ontwerp. Dat je verder moet kijken naar wat er is. Je ziet in de diamant iets anders dan je verwacht."

Voor die reflectie is zo'n tien vierkante meter aan plexiglas spiegel nodig, om alle vlakken mee te bekleden. Dat materiaal is echter erg kostbaar en er is geen budget voor. "We zijn zo'n zeshonderd euro kwijt, alleen aan die spiegels, dat is niet te doen", zegt Jongejans.

Als ze het geld geregeld krijgen, gaan ze de diamant daadwerkelijk uitvoeren en rijdt ie tijdens de Dutch Design Week rond in Eindhoven. "De spiegels zorgen ervoor dat de omgeving het materiaal is, dat verandert als ie rijdt", besluit Jongejans. (BS)

Diamond without shine – so far
    It’s a solid idea, now all that’s needed are the funds to actually realize it. Four students of Industrial Design designed a diamond to be put on top on one of the Design Ride taxis during the Dutch Design Week. “You’ll see everything, except yourself.”