TU/e als thuishaven
    Ludiek studentenprotest Stadhuisplein
    1 juni 2011 - Het Stadhuisplein werd dinsdagavond tijdens de raadsvergadering bezet door studenten met slaapzakken en tentjes. In het stadhuis werd op dat moment gesproken over de mogelijke sluiting van een aantal studentenhuizen, door onduidelijkheid rond de aanvraag van vergunningen. De raad besloot dat tijdens een commissievergadering opnieuw naar het probleem wordt gekeken. x19_s.jpg
    Foto | Bart van Overbeeke

De opkomst was wat minder groot dan verwacht: ongeveer zestig man over de hele avond schat de organisatie, Omroep Brabant komt niet verder dan dertig man. Vooral het slechte weer zorgde ervoor dat minder studenten naar het Stadhuisplein kwamen. De organisatie zegt wel tevreden te zijn met het resultaat van de actie, omdat de gemeenteraadsleden veel begrip toonden voor de studenten op het plein.

Binnen in het stadhuis sprak de wethouder met de gemeenteraad over het probleem. Een motie van de LPF om verhuurders een tweede kans te geven voor het aanvragen van de zogenaamde omzettingsvergunning kwam er net niet door. De raad zei wel dat er per geval gekeken moet worden naar de situatie van de student die zijn of haar huis moeten verlaten. (GvdN)

Ironic student protest at Stadhuisplein
    During last Tuesday night’s council meeting, the Stadhuisplein was occupied by students packed with sleeping bags and tents. City Hall was hosting a discussion on the possible closing-down of several student houses, due to issues with permit applications. The council decided the problem will be reevaluated at a committee meeting.