TU/e als thuishaven
    Studenten komen in actie tegen dreigende uithuiszetting
    27 mei 2011 -Eindhovense studenten die door invoering van de omzettingsvergunning hun woonruimte dreigen te verliezen, komen hiertegen in actie. Gedupeerde bewoners verzamelen zich dinsdag 31 mei om 19.30 uur op het Stadhuisplein om hun onvrede te uiten over het beleid van de gemeente. In het stadhuis begint op dat moment een raadsvergadering waarin de gemeenteraad dit onderwerp bespreekt.

“We willen zoveel mogelijk mensen met slaapzakken en tentjes verzamelen op het Stadhuisplein. De boodschap is: ‘we kunnen nergens heen, mogen we hier slapen?’” Vertelt Frits de Prenter, één van de initiatiefnemers van de protestactie. De organisatie vraagt hiermee aandacht voor alle studenten die door handhaving van de omzettingsvergunning op straat komen te staan. Deze vergunning is sinds enkele jaren verplicht bij particuliere kamerverhuur, maar de invoer hiervan was bij veel verhuurders niet bekend waardoor een groep studenten, waaronder Prenter zelf, nu op straat komt te staan.

Daarnaast heeft de actie ook een informatieve kant. Prenter: “Er zijn nog steeds studenten met een particuliere huurbaas die niet op de hoogte zijn van deze wetgeving, ook die kunnen binnenkort zomaar hun woonruimte kwijt zijn.” Daarom stuurt de organisatie studenten naast een oproep om naar het stadhuis te komen, ook informatie over de wetgeving op dit gebied. In het totaal gaat het om tussen de zestig en de honderdvijftig woningen die mogelijk niet langer als studentenhuis gebuikt mogen worden.

Voorgeschiedenis
    Op 13 december 2007 besloot de gemeenteraad dat er vanaf dat moment een vergunning nodig was voor het particulier verhuren van kamers in Eindhoven. Alle bestaande studentenhuizen kregen in ieder geval een vergunning, mits deze voor 12 december 2008 werd aangevraagd. De wetsverandering is destijds alleen publiekelijk gemaakt in huis-aan-huisblad Groot Eindhoven, met als gevolg dat veel kamerverhuurders niet van de nieuwe vergunning afwisten. Een deel van deze verhuurders krijgt nu geen vergunning meer omdat de gemeenten het aantal studentenwoningen in bepaalde wijken wil beperken. Eind 2010 is de gemeente begonnen met het handhaven van de wet waardoor een groep studenten nu zonder woonruimte dreigt te komen zitten.(GvdN)

Op de facebookpagina van de protestactie vind je de laatste informatie.

Eindhoven students in danger of having to leave their homes due to the introduction of the conversion permit will organize a protest. On Tuesday, May 31 at 7.30PM, affected residents will come together at Stadhuisplein to vent their discontent regarding the city’s policy. At that very moment, a council meeting will start at city hall in which the city council will be discussing the matter.