TU/e als thuishaven

Kantje-boord-opleiding toch maar één jaar respijt

27 mei 2011 - Kwaliteitsbewaker NVAO gunt opleidingen waarvan de toetsing of het eindniveau twijfelachtig is maar één jaar de tijd om zich te revancheren. Eerst leek het erop dat zulke opleidingen twee jaar hersteltijd zouden krijgen.

Tot voor kort kende de kwaliteitskeuring in het hoger onderwijs geen herkansingen. Opleidingen zijn goed of niet, en wie niet door de keuring komt moet de tent meteen sluiten. Dat heeft een ongewenst gevolg: uit angst vegen opleidingen hun zwakke punten zo veel mogelijk onder het tapijt. Bovendien deinzen visitatiepanels er voor terug om een onvoldoende te geven. Dat speelde mogelijk een rol bij de vier Inholland-opleidingen waarvan het eindniveau onlangs niet in orde bleek. Deze opleidingen waren tussen 2005 en 2007 nog goedgekeurd.

De zogenoemde verbeterfunctie van de keuring moet daarom omhoog, vindt de NVAO, en ook staatssecretaris Zijlstra gaf zijn zegen aan een ‘herstelperiode’ in de nieuwe ronde van kwaliteitskeuringen. In de wet staat nu dat de NVAO kan besluiten om opleidingen die niet al te slecht zijn, twee jaar hersteltijd te geven.

Maar nu blijkt dat de NVAO liever geen gebruik maakt van die mogelijkheid als de toetsing of het eindniveau van een opleiding in het geding is. Dan is een herstelperiode van een jaar lang genoeg, vindt ze. “Meer hersteltijd op dit belangrijke kwaliteitsonderdeel wordt niet rechtvaardig bevonden”, legt staatssecretaris Zijlstra aan de Tweede Kamer uit. “Het kabinet deelt dit oordeel.”

“Als zulke opleidingen twee jaar de tijd krijgen, zouden te veel studenten afstuderen op een onvoldoende niveau”, licht een woordvoerder van de NVAO toe. “Op deze punten moeten opleidingen zich sneller herpakken." (HOP)

Accreditation organization NVAO will grant studies whose exams or final levels are questionable only one year to get up to par. Initially, it was thought such institutions would get two years to catch up.