TU/english?
    Innovation Sciences scoort
    9 juni 2011 - De sub-faculteit School of Innovation Sciences (IS) is goed beoordeeld in de visitatierapporten op het gebied van onderwijs en onderzoek, waarvan de rapporten dit voorjaar zijn verschenen. De rapporten zijn in het bijzonder lovend over de kwaliteit van de onderzoekers en de excellente onderzoeksfaciliteiten. De visitaties zijn een eens in de zes jaar terugkerende controle van de Quality Assurance Netherlands Universities (QANU).

Op onderzoeksniveau scoort IS hoger dan soortgelijke instituten aan de TU’s van Delft en Twente, stelt prof.dr. Koen Frenken, directeur van IS-onderzoeks-instituut Eindhoven Centre for Innovation Studies (ECIS). De hoogleraar economie vertelt dat vooral de samenwerking tussen verschillende disciplines, met behoud van de disciplinaire diepgang, bijdraagt aan de hoge score. Frenken: “Dat we sinds 2010 in één gebouw zitten heeft enorm geholpen bij de integratie van de verschillende onderdelen van IS. Nu zijn we een echte school met één bestuur en één gebouw.”

Ook de onderwijsvisitatie was in orde. De opleiding had zowel op bachelorniveau Technische Innovatiewetenschappen als op masterniveau Innovation Sciences en Human-Technology Interaction een degelijke uitslag met enkele uitschieters, zoals de kwaliteit van het personeel en de interne aanpak bij het verbeteren van het onderwijs. De visitatiecommissie gaf in het rapport nog enkele verbeterpunten aan. Zo concludeert de commissie dat er gelet moet worden op de balans tussen het internationale karakter van de opleidingen en de binding met lokale bedrijven. Frenken: “Als IS zijn we trots om met relatief kleine opleidingen zo hoog gewaardeerd te worden. Het is mooi dat de staf zo goed beoordeeld wordt, maar er is ruimte voor verbetering.” Zo wil de subfaculteit de samenwerking tussen de medewerkers uit verschillende disciplines nog intensiever maken en moet er meer ingezet worden op de TU/e-brede strategic area Health.

Verder bleek uit de visitatiebeoordeling dat Eindhoven het Europese centrum is geworden van techniek. IS haalde op het onderzoeksgebied geschiedenis bijna een perfecte score. Het rapport beschrijft het als het kroonjuweel van de sub-faculteit. Frenken: “Dat komt voornamelijk door samenwerking van IS met de Stichting Historie der Techniek, die ook gehuisvest wordt in het faculteitsgebouw van Industrial Engineering & Innovation Sciences.” (GvdN)

The sub-department School of Innovation Sciences (IS) has received a positive assessment in inspection reports for their education and research. The reports are especially laudatory of the quality of researchers and the excellent research facilities. Assessments take place once every six years, and fall under the auspices of Quality Assurance Netherlands Universities (QANU).