TU/english?
    Gilles Holst Medaille voor TU/e-prof Dick Broer
    9 juni 2011 - Prof.dr. Dick Broer ontvangt op 31 oktober in Amsterdam de Gilles Holst Medaille 2011. De hoogleraar functionele organische materialen aan TU/e-faculteit Scheikundige Technologie krijgt de onderscheiding voor zijn onderzoek op het gebied van kristallijne materialen. Volgens het bestuur van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) heeft het werk van Broer geleid tot tal van innovaties zoals lcd-beeldschermen, biosensoren en de gecontroleerde dosering van geneesmiddelen.

Het juryrapport over Broer is zeer lovend. “Met deze prijs wordt erkenning gegeven aan de combinatie van Broers hoogstaand en internationaal zeer gewaardeerd wetenschappelijk onderzoek met een hoge mate van originaliteit en inventiviteit. De grote en breed gedragen waardering voor deze excellente onderzoeker wordt onderschreven door het feit dat hij meervoudig is genomineerd voor de Gilles Holst Medaille 2011, door verschillende wetenschappers vanuit verschillende onderzoeksorganisaties.” De jury was unaniem in haar oordeel.

Broer (1950) is sinds 1996 verbonden aan de faculteit Scheikundige Technologie. Tot 2010 was hij deeltijdhoogleraar, een functie die hij combineerde met een loopbaan bij Philips. Van 2004 tot 2010 was hij vicepresident van Philips Research. Daarna stopte hij met zijn duobaan en werd voltijds hoogleraar aan de TU/e.

Het Gilles Holst Fonds werd in 1939 opgericht bij gelegenheid van het vijfentwintigjarig jubileum van Gilles Holst bij de NV Philips. Holst was directeur van de laboratoria van de Philips Gloeilampenfabrieken te Eindhoven. De gouden medaille wordt eens per vier jaar uitgereikt aan een excellente Nederlandse wetenschapper die werkt op het grensgebied van natuurkunde en scheikunde. Een belangrijke nevenvoorwaarde is dat het onderzoek heeft bijgedragen aan een praktische toepassing. (FvO)

On October 31, prof.dr. Dick Broer will be presented the Gilles Holst Medal 2011 in Amsterdam. The professor of Functional Organic Materials at TU/e’s Department of Chemical Engineering & Chemistry will receive the award for his research in the field of crystalline materials. According to the board of Royal Dutch Academy of Sciences (KNAW), Broer’s work led to numerous innovations such as LCD screens, biosensors, and the controlled administration of medicine.